آداب کار و دوری از بیکاری
  • ۱۴۰۲-۰۵-۱۳
  • بازدید 70
    پ
    پ

    آداب کار و دوری از بیکاری

     

    ۱- اهمیت کار

    اَللهُ تَعَالی: … هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها …(هود/ ۶۱ )

    …او (خداوند) شما را از زمین پدیدار ساخت، و خواست (و توان داد) تا آن را آباد کنید …

     

    اَللهُ تَعَالی: وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ، وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ‏…(قصص/ ۷۳)

    و از رحمت خود (به خلق)، براى شما شب و روز قرار داد تا در آن (شب) استراحت کنید، و (در روز) به جستجوى فضل (نعمت هاى) او برخیزند …

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ طَلَبُ‏ الْکَسْبِ‏ فَرِیضَهٌ بَعْدَ الْفَرِیضَهِ. (بحار الأنوار ج‏۱۰۰ ص ۱۷)

    پس از نماز واجب، کار کردن (و داشتن کسب و کار ) واجب است.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْمُؤْمِنُ …مَشْغُولٌ‏ وَقْتُهُ‏ . (نهج البلاغه حکمت ۳۳۳)

    مؤمن… وقت او با کار گرفته است

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَا غَدْوَهُ أَحَدِکُمْ‏ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ مِنْ غَدْوَتِهِ یَطْلُبُ لِوُلْدِهِ وَ عِیَالِهِ مَا یُصْلِحُهُمْ. (دعائم الإسلام ج‏۲ ص ۱۵)

    درآمدن شما- اوّل صبح- براى جهاد در راه خدا، از درآمدن آن کس که براى تأمین زندگى خانواده خود تلاش می‌کند، بالاتر (ارزش و اجرش بیشتر) نیست .

     

    رُوِیَ‏ أَنَّ رَجُلًا جَاءَ إِلَى النَّبِیِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ):  فَقَالَ: مَا طَعِمْتُ‏ طَعَاماً مُنْذُ یَوْمَیْنِ‏ فَقَالَ: عَلَیْکَ بِالسُّوقِ. (بحار الأنوار  ج‏۹۳ ص ۱۵۴)

    مردى نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد : دو روز است چیزى نخورده ‏ام. حضرت فرمود: برو به بازار (و کار کن).

     

    زُرَارَهَ: إِنَّ رَجُلًا أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) فَقَالَ: إِنِّی لَا أُحْسِنُ أَنْ أَعْمَلَ عَمَلًا بِیَدِی وَ لَا أُحْسِنُ‏ أَنْ أَتَّجِرَ وَ أَنَا مُحَارَفٌ‏ مُحْتَاجٌ‏ فَقَالَ: اعْمَلْ فَاحْمِلْ عَلَى رَأْسِکَ وَ اسْتَغْنِ عَنِ النَّاسِ. ( کافی  ج‏۵ ص ۷۶ )

    مردى نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و گفت: از من‏ بر نمی‏‌آید که با دست خود کار کنم و نیز نمی ‏توانم به کسب و بازرگانى بپردازم، و من مردى محروم و نیازمندم. امام فرمود: کار کن، و بر سَرِ خود براى این و آن بار بِبَر، و از مردم خود را  بى‏‌نیاز ساز.

     

    ۲- ابزار و زمینه‌های کار

    اَللهُ تَعَالی: وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهارَ آیَتَیْنِ، فَمَحَوْنا آیَهَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنا آیَهَ النَّهارِ مُبْصِرَهً، لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ‏ …(اسرا/ ۱۲)

    شب و روز را (به صورت) دو نشانه (دو پدیده شگرف) درآوردیم؛ سپس (هماره) نشانه‌ی شب را زدودیم، و نشانه‌ی روز را داراى دید (روشن) قرار دادیم تا جویاى فضل (روزى) پروردگار خویش شوید …

     

    اَللهُ تَعَالی: لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ‏ … (یس / ۳۵)

    تا از میوه آن و از (حاصل) آنچه با دست خود انجام داده‏اند ( دسترنج خود را )بخورند …

     

    اَللهُ تَعَالی: هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا، فَامْشُوا فِی مَناکِبِها، وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ‏ … (ملک / ۱۵)

    او است (خداوندى) که زمین را رام شما قرار داد، پس اطراف و اکناف آن را بپیمایید، و از روزىِ خدا (که در این سوى و آن سوى به دست می ‌آید) بخورید …

     

    اَللهُ تَعَالی: اللَّهُ الَّذِی سَخَّرَ لَکُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِیَ الْفُلْکُ فِیهِ بِأَمْرِهِ، وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ‏ …(جاثیه / ۱۲)

    خدایى که دریا را مسخّر شما کرد تا کشتى در آن به فرمان وى حرکت کند، و تا فضل (و روزىِ) او را (با کوشش و سفر، حتى سفر دریایى)، بطلبید (و به دست آورید) …

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیُحِبُ‏ الِاغْتِرَابَ‏ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ. (وسائل الشیعه ج‏۱۷ ص ۷۷)

    خداوند بزرگ و برتر، سفر کردن و به غربت رفتن را در طلب روزى دوست می‌دارد.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: اِعْتَبِرْ یَا مُفَضَّلُ‏ بِأَشْیَاءَ خُلِقَتْ لِمَآرِبِ الْإِنْسَانِ وَ مَا فِیهَا مِنَ التَّدْبِیرِ فَإِنَّهُ خُلِقَ لَهُ الْحَبُّ لِطَعَامِهِ وَ کُلِّفَ طَحْنَهُ وَ عَجْنَهُ وَ خَبْزَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الْوَبَرُ لِکِسْوَتِهِ فَکُلِّفَ نَدْفَهُ وَ غَزْلَهُ وَ نَسْجَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَکُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْیَهَا وَ الْقِیَامَ عَلَیْهَا وَ خُلِقَتْ لَهُ الْعَقَاقِیرُ لِأَدْوِیَتِهِ فَکُلِّفَ لَقْطَهَا وَ خَلْطَهَا وَ صُنْعَهَا وَ کَذَلِکَ تَجِدُ سَائِرَ الْأَشْیَاءِ عَلَى هَذَا الْمِثَالِ. (بحارالأنوار ج ۳ ص ۸۶)

    اى مفضّل! از چیزهایى عبرت بگیر که براى رفع نیازمندی‌هاى آدمی آفریده شده، و تدبیرهایى در آنها به کار رفته است: دانه براى خوراک او آفریده شده، لیکن آرد کردن و خمیر کردن و پختن آن به عهده‌ی خود انسان گذاشته شده است. کرک و پشم براى پوشش او آفریده شده، ولى زدن و رشتن و بافتن آن تکلیف خود اوست. درخت براى او آفریده شده، امّا نشاندن (غرص) و آب دادن و رسیدگى به آن کارهایى است که خود باید بکند. گیاهان دارویى براى درمان او آفریده شده، امّا چیدن و ترکیب کردن و ساختن دارو از آنها به خود او واگذار شده است. و دیگر چیزها را نیز به همین گونه خواهى یافت.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: یا مفضّل! … انْظُرْ إِلَى‏ الْعَصَافِیرِ کَیْفَ تَطْلُبُ أُکُلَهَا بِالنَّهَارِ فَهِیَ لَا تَفْقِدُهُ وَ لَا هِیَ تَجِدُهُ مَجْمُوعاً مُعَدّاً بَلْ تَنَالُهُ بِالْحَرَکَهِ وَ الطَّلَبِ وَ کَذَلِکَ الْخَلْقُ کُلُّهُ … (بحارالأنوار ج ۳ ص ۱۰۶)

    اى مفضّل! … به گنجشکان نگر که چگونه خوراک خود را در هنگام روز به چنگ می ‏آورند، و چنان است که این خوراک یک جا آماده و در اختیار آنها نیست، بلکه باید با حرکت کردن و به جستجو پرداختن به آن دسترس پیدا کنند. وضع همه آفریدگان به همین گونه است…

     

    ۳- حلال بودن کار

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ طَلَبُ‏ الْحَلَالِ‏ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَهٍ . (بحار الأنوار ج‏۱۰۰ ص ۹ )

    طلب کردن روزىِ حلال، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ مَنْ‏ لَمْ‏ یَسْتَحْیِ‏ مِنَ‏ الْحَلَالِ‏ نَفَعَ نَفْسَهُ وَ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نَفَى عَنْهُ الْکِبْرَ …  (بحار الأنوار  ج‏۷۴ ص ۱۶۳)

    هر کس از طلب حلال خجالت نکشد (و کار کند)، به خود سود می‌‏رساند، و نیازهاى خود را تأمین می‌‏کند، کبر  و خودبزرگ‌بینی از او دور می‌‏گردد.

     

    سُئِلَ النَّبِیُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ): أَیُ‏ کَسْبِ‏ الرَّجُلِ‏ أَطْیَبُ قَالَ: عَمَلُ الرَّجُلِ بِیَدِهِ. (بحار الأنوار ج ۱۰۳ ص ۹)

    از پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرسیدند: کدام کسب انسان پاکیزه‌‏تر است؟ فرمود: کار کردن مرد با دست خود.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ کُلُوا مِنْ‏ کَدِّ أَیْدِیکُمْ. (بحار الأنوار ج‏۶۳ ص ۳۱۴)

    از دسترنج خود بخورید.

     

    ۴- آثار و ثواب کارکردن

    اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یَکُفُ‏ بِهِ‏ عِیَالَهُ‏ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. (بحار الأنوار ج‏۷۵ ص ۳۳۹)

    آن کس که کار بیشترى می‌کند تا درآمدش براى خود و کسانش بسنده باشد، در نزد خدا پاداشى بزرگ تر از پاداش مجاهد در راه خدا را دارد.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ مَنْ‏ أَکَلَ‏ مِنْ‏ کَدِّ یَدِهِ‏ حَلَالًا فُتِحَ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّهِ یَدْخُلُ مِنْ أَیِّهَا شَاءَ. (جامع الأخبار ص ۱۳۹)

    هر کس از دسترنج حلال خود بخورد، درهاى بهشت به روى وى گشوده می‌‏شود، تا از هر کدام بخواهد به بهشت درآید.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ مَنْ‏ أَکَلَ‏ مِنْ‏ کَدِّ یَدِهِ‏ کَانَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فِی عِدَادِ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَأْخُذُ ثَوَابَ الْأَنْبِیَاءِ. (بحار الأنوار ج‏۱۰۰ ص ۱۰)

    هر کس از دسترنج خود بخورد، روز قیامت در شمار انبیا خواهد بود، و پاداش انبیا بهره‌ی او خواهد شد.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ الْکَادُّ عَلَى‏ عِیَالِهِ‏ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه‏. (بحار الأنوار ج‏۹۳ ص ۳۲۴)

    کسى که براى تأمین زندگى عیال خود زحمت (و رنج) می‌کشد، همچون مجاهد در راه خدا است.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ‏ بَاتَ‏ کَالًّا مِنْ طَلَبِ الْحَلَالِ بَاتَ مَغْفُوراً لَهُ. (بحار الأنوار ج‏۱۰۰ ص ۲)

    کسی که بر اثر خستگی از کارِ حلال به خواب رود، آمرزیده شود.

     

    ۵- آداب کار

    ۵-۱- آگاهی، صلاحیت، تعهد و تخصص

    اَللهُ تَعَالی: قالَ اجْعَلْنِی عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ، إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ‏.  (یوسف/ ۵۵)

    (یوسف علیه السلام) گفت: مخازن خواربار این سرزمین را به من بسپار، که من در این کار نگهدار و دانایم.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: النَّاسُ‏ أَبْنَاءُ مَا یُحْسِنُونَ‏. (بحار الأنوار ج‏۱ ص  ۱۸۳)

    مردمان، فرزندان آن چیزند که آن را نیک انجام می‌دهند.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: قِیمَهُ کُلِ‏ امْرِئٍ‏ مَا یُحْسِنُه‏. (نهج البلاغه  حکمت ۸۱)

    ارزش هر کس (به اندازه‌ی همان)، چیزى است که در آن خوب وارد است (و در آن مهارت دارد و هنرمندانه انجام می‌دهد.).

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَا أُبَالِی‏ إِلَى‏ مَنِ‏ ائْتَمَنْتُ‏ خَائِناً أَوْ مُضَیِّعاً.(بحار الأنوار ج‏۷۵ ص۲۵۰)

    تفاوتى ندارد که کار را به شخصِ «خائن» بسپارم یا به «ناشى».

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْعَامِلُ‏ بِالْعِلْمِ‏ کَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِیقِ الْوَاضِحِ. (بحار الأنوار ج‏۲۹ ص ۶۰۱)

    هر کس با علم (دانایى و بصیرت) عملى انجام دهد، همچون کسى است که بر راه راست (روشن) به پیش رود.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:مَنْ‏ عَمِلَ‏ عَلَى‏ غَیْرِ عِلْمٍ‏ کَانَ مَا یُفْسِدُ أَکْثَرَ مِمَّا یُصْلِحُ. (کافی ج‏۱ ص ۴۴)

    هر کس بدون «علم به کار» (مهارت، تخصّص)، کارى انجام دهد، بیش از آنکه آباد کند، خراب می‌‏کند.

     

    ۵-۲– اولویت بندی

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنِ‏ اشْتَغَلَ‏ بِغَیْرِ الْمُهِمِ‏ ضَیَّعَ الْأَهَمَّ. (عیون الحکم  ص ۴۶ )

    آنکه به چیزى غیر مهم خود را مشغول دارد، مهم‌تر را از دست می‌دهد.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنِ‏ اشْتَغَلَ‏ بِالْفُضُولِ‏ فَاتَهُ مِنْ مُهِمِّهِ‏ الْمَأْمُولُ. (عیون الحکم  ص ۴۴۰ )

    هر کس به چیز بیهوده بپردازد، آنچه را که مهم و مطلوب است از دست می‌دهد.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: کُنْ‏ مَشْغُولًا بِمَا أَنْتَ‏ عَنْهُ مَسْؤُولٌ. (عیون الحکم  ص ۳۹۳ )

    به چیزى مشغول باش که مسئول آنى!

     

    ۵-۳عدم دخالت در کار دیگران

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَا تُدَاقُّوا النَّاسَ‏ وَزْناً بِوَزْنٍ‏ وَ عَظِّمُوا أَقْدَارَکُمْ بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِیِّ مِنَ الْأُمُور. (بحار الأنوار ج‏۷۵ ص ۶۴ )

    با مردم در باره ریز امور حسابگرى نکنید و بر ارزش خود با چشم‌پوشى از چیزهاى پست بیفزایید.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: … اقْصُرْ رَأْیَکَ‏ عَلَى مَا یَلْزَمُکَ تَسْلَمْ. (عیون الحکم  ص ۷۶ )

    رأى خود را منحصر در چیزى کن که به تو مربوط است.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ:  طُوبَى‏ لِمَنْ‏ قَصَّرَ هِمَّتَهُ‏ عَلَى مَا یَعْنِیهِ وَ جَعَلَ کُلَّ جِدِّهِ لِمَا یُنْجِیهِ. (غرر الحکم ص ۴۴۸ )

    خوشا به حال کسى که همّت خود را منحصر به چیزى می‌‏کند که به او مربوط است، و همه‌ی کوشش خود را مصروف چیزى می‌دارد که سبب نجات او است.

     

    ۵-۴- وقت شناسی

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ وَیْلٌ‏ لِصُنَّاعِ‏ أُمَّتِی‏ مِنَ الْیَوْمَ وَ غَداً. (وسائل الشیعه ج‏۱۷ ص ۴۲۰ )

    واى بر صنعتگران امّت من از «امروز و فردا کردن» !

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ الْأُمُورُ مَرْهُونَهٌ بِأَوْقَاتِهَا … (بحار الأنوار ج‏۷۴ ص ۱۶۵)

    کارها همه در گرو وقت خود است.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنِ‏ ابْتَدَأَ بِعَمَلٍ‏ فِی‏ غَیْرِ وَقْتِهِ‏ کَانَ بُلُوغُهُ فِی غَیْرِ حِینِهِ‏.(بحار الأنوار ج‏۶۸ ص ۳۳۸)

    کسى که به کارى جز در وقت آن آغاز کند، تمام شدن آن در وقت خود نخواهد بود.

     

    اَلحُسَینُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْعَجَلَهَ سَفَهٌ‏ وَ السَّفَهَ ضَعْفٌ. (بحار الأنوار ج‏۷۵ ص ۱۲۲)

    شتاب سفاهت است، و سفاهت ناتوانى.

     

    اَلْعَسْکَرِیُّ عَلَیْهِ السَّلَامُ: … فَلَا تَعْجَلْ‏ عَلَى‏ ثَمَرَهٍ لَمْ تُدْرِکْ وَ إِنَّمَا تَنَالُهَا فِی أَوَانِهَا …وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِکَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَیَضِیقَ قَلْبُکَ وَ صَدْرُکَ وَ یَخْشَاکَ الْقُنُوطُ. (بحار الأنوار ج‏۷۵ ص ۳۷۹)

    در چیدن میوه‌‏اى که نرسیده شتاب مکن، که هنگام خود به آن خواهى رسید … و براى رفع نیازمندی‌هاى خود پیش از وقت شتاب نکن که مایه‌ی دلگیری و بیتابى می‏‌گردد و گرفتار و نومیدیت می‌سازد.

     

    ۵-۵- راه و رسم کار

    عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(عَلَیْهِ السَّلَامُ) فِی قَوْلِ اللَّهِ‏: { وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها… } (بقره/۱۸۹)  قَالَ: یَعْنِی أَنْ یَأْتِیَ الْأَمْرَ مِنْ وَجْهِهِ أَیَ‏ الْأُمُورِ کَانَ‏. (بحار الأنوار  ج‏۲ ص ۲۶۲ )

    امام باقر (علیه السلام) در باره فرمایش خداوند: { و به خانه‌ها از درِ [ورودى‌] آنها وارد شوید.} ، گفت: مقصود آن است که در کارها، هر چه باشد، از راه آن وارد شوید.

     

    اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْأَمْرَ مِنْ‏ وَجْهِهِ‏ لَمْ یَزِلَّ فَإِنْ زَلَّ لَمْ تَخْذُلْهُ الْحِیلَهُ. (بحار الأنوار ج ‏۶۸ ص ۳۴۰ )

    هر کس از راه خود به جستجوى کارى برخیزد، لغزش پیدا نمی ‏کند؛ و اگر بلغزد وسیله براى خلاصى پیدا خواهد کرد.

     

    اَلجَوادُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ‏ لَمْ‏ یَعْرِفِ‏ الْمَوَارِدَ أَعْیَتْهُ الْمَصَادِرُ. (بحار الأنوار ج‏۶۸ ص ۳۴۰ )

    هر کس از راه‌هاى ورود بی‌خبر باشد، پیدا کردن راه‌هاى خروج او را خسته خواهد کرد.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: کُلُ‏ ذِی‏ صِنَاعَهٍ مُضْطَرٌّ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ یَجْتَلِبُ بِهَا الْمَکْسَبَ وَ هُوَ أَنْ یَکُونَ حَاذِقاً بِعَمَلِهِ مُؤَدِّیاً لِلْأَمَانَهِ فِیهِ مُسْتَمِیلًا لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ‏ . (بحار الأنوار  ج‏۷۵ ص ۲۳۶)

    هر صنعتگرى ناگزیر باید از سه خصوصیت بهره‌‏مند باشد، تا کسب و کارش رواج یابد:در کار خود ماهر باشد، امانت را در کار رعایت کند و نظر کسى را که کارى به او سپرده است جلب کند.

     

    ۵-۶- محکم‌کاری

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ إِذَا عَمِلَ‏ أَحَدُکُمْ‏ عَمَلًا فَلْیُتْقِنْ ‏. (بحار الأنوار ج‏۲۲ ص ۲۶۴)

    چون کسى از شما به کارى دست زند، باید درست و محکم کار کند.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ … وَ لَکِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ‏ عَمَلًا أَحْکَمَه‏. (بحار الأنوار ج‏۲۲ ص ۱۰۷)

    … و امّا خداوند بنده‌‏اى را دوست می‌دارد که چون کارى انجام دهد، محکم کارى کند.

     

    ۷- ۵ – تقسیم کار

    مِن وَصیَّه کَتَبَها (أَمِیر الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ) إلى اِبنِه الحَسَن(عَلَیْهِ السَّلَامُ) : … وَ اجْعَلْ‏ لِکُلِ‏ إِنْسَانٍ‏ مِنْ خَدَمِکَ عَمَلًا تَأْخُذُهُ بِهِ فَإِنَّهُ أَحْرَى أَنْ لَا یَتَوَاکَلُوا فِی خِدْمَتِکَ.(نهج البلاغه نامه ۳۱ )

    از جمله توصیه‌‏هایى که امیر المؤمنین (علیه السلام) براى امام مجتبى (علیه السلام) نوشته است: براى هر یک از کارکنانت کارى تعیین کن، و از او مسئولیّت بخواه؛ این رفتار (تقسیم کار)، شایسته‌‏تر است، تا (همه وظیفه خود را انجام دهند و) کارها را به عهده یکدیگر نگذارند.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: بَاشِرْ کِبَارَ أُمُورِکَ‏ بِنَفْسِکَ‏ وَ کِلْ مَا صَغُرَ مِنْهَا إِلَى غَیْرِکَ‏.(من لا یحضره الفقیه  ج‏۳  ص۱۶۹)

    کارهای بزرگ و مهم را خودت انجام بده و کارهای کوچک را به دیگران بسپار.

     

    ۵-۸- نظم

    اَللهُ تَعَالی: … إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ.‏ (قصص/ ۲۶)

    … چرا که بهترین کسى است که استخدام مى‌کنى: هم نیرومند [و هم‌] در خور اعتماد است.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: وَ نَظْمِ‏ أَمْرِکُمْ‏ … (بحار الأنوار ج‏۷۲ ص ۲۴)

    (همه را سفارش می ‏کنم به) نظم دادن به امور خود …

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ:  الْأُمُورُ الْمُنْتَظِمَهُ یُفْسِدُهَا الْخِلَافُ .(تصنیف غرر الحکم ص ۴۶۶)

    کارهاى نظم یافته را اختلاف تباه می ‏کند.

     

    ۵-۹- اندازه داشتن

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: … فَکِّرْ یَا مُفَضَّلُ‏ فِی مَقَادِیرِ النَّهَارِ وَ اللَّیْلِ کَیْفَ وَقَعَتْ عَلَى مَا فِیهِ صَلَاحُ هَذَا الْخَلْقِ فَصَارَ مُنْتَهَى کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا إِذَا امْتَدَّ إِلَى خَمْسَ عَشْرَهَ سَاعَهً لَا یُجَاوِزُ ذَلِکَ أَ فَرَأَیْتَ لَوْ کَانَ النَّهَارُ یَکُونُ مِقْدَارُهُ مِائَهَ سَاعَهٍ أَوْ مِائَتَیْ سَاعَهٍ أَ لَمْ یَکُنْ فِی ذَلِکَ بَوَارُ کُلِّ مَا فِی الْأَرْضِ مِنْ حَیَوَانٍ وَ نَبَاتٍ أَمَّا الْحَیَوَانُ فَکَانَ لَا یَهْدَأُ وَ لَا یَقِرُّ طُولَ هَذِهِ الْمُدَّهِ وَ لَا الْبَهَائِمُ کَانَتْ تُمْسِکُ عَنِ الرَّعْیِ لَوْ دَامَ لَهَا ضَوْءُ النَّهَارِ وَ لَا الْإِنْسَانُ کَانَ یَفْتُرُ عَنِ الْعَمَلِ وَ الْحَرَکَهِ وَ کَانَ ذَلِکَ سَیُهْلِکُهَا أَجْمَعَ وَ یُؤَدِّیهَا إِلَى التَّلَف‏…(بحار الأنوار ج‏۳ ص ۱۱۸)

    فکر کن اى مفضّل! در اندازه‏‌هاى شب و روز بیندیش، که چگونه موافق با صلاح و مصلحت آفریدگان مقرّر شده است، و حدّ اعلاى هر یک از آنها [بتقریب‏] از پانزده ساعت تجاوز نمی ‏کند. در آن بیندیش که اگر مقدار روز صد ساعت یا دویست ساعت می ‏شد، حاصل آن جز هلاک همه جانداران و گیاهان چیزى نمی ‏بود؟ امّا جانور در طول این مدّت به استراحت نمی ‏پرداخت، و چارپایان تا هنگامی که روشنایى روز باقى بود از چرا خوددارى نمی ‏کردند، و انسان از کار و جنبش دست نمی ‏کشید؛ و این چگونگى سبب از دست رفتن همگان می ‏شد …

     

    ۵-۱۰- عدم محدودیت زمانی در صورت نیاز

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: رُبَّمَا احْتَاجَ‏ النَّاسُ‏ إِلَى الْعَمَلِ بِاللَّیْلِ لِضِیقِ الْوَقْتِ عَلَیْهِمْ فِی تَقَصِّی الْأَعْمَالِ بِالنَّهَارِ أَوْ لِشِدَّهِ الْحَرِّ وَ إِفْرَاطِهِ فَیَعْمَلُ‏ فِی ضَوْءِ الْقَمَرِ أَعْمَالًا شَتَّى کَحَرْثِ الْأَرْضِ وَ ضَرْبِ اللَّبَنِ وَ قَطْعِ الْخَشَبِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِکَ فَجُعِلَ ضَوْءُ الْقَمَرِ مَعُونَهً لِلنَّاسِ عَلَى مَعَایِشِهِمْ إِذَا احْتَاجُوا إِلَى ذَلِک‏…(بحار الأنوار ج‏۵۵ ص ۱۷۷)

    بسا هست که مردمان- به علّت کمی وقت در روز یا شدّت گرما- نیازمند آن می ‏شوند که در شب نیز کار کنند، و مثلا در پرتو نور ماه به کارهاى گوناگونى همچون شخم زدن زمین و زدن شیر (براى گرفتن کره) و بریدن چوب و نظایر اینها بپردازند، بدینسان نور ماه کمکى است به‏ مردمان براى فراهم آوردن وسایل معیشت و زندگى، هر گاه چنین نیازى باشد …

     

    ۵-۱۱- جدّیت

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَقْرِءُوا مَنْ لَقِیتُمْ مِنْ أَصْحَابِکُمُ السَّلَامَ وَ قُولُوا لَهُمْ إِنَ‏ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ یُقْرِئُکُمُ السَّلَامَ وَ قُولُوا لَهُمْ عَلَیْکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا یُنَالُ بِهِ مَا عِنْدَ اللَّهِ إِنِّی وَ اللَّهِ مَا آمُرُکُمْ إِلَّا بِمَا نَأْمُرُ بِهِ أَنْفُسَنَا فَعَلَیْکُمْ بِالْجِدِّ وَ الِاجْتِهَادِ وَ إِذَا صَلَّیْتُمُ الصُّبْحَ وَ انْصَرَفْتُمْ فَبَکِّرُوا فِی طَلَبِ الرِّزْقِ وَ اطْلُبُوا الْحَلَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَیَرْزُقُکُمْ وَ یُعِینُکُمْ‏ عَلَیْهِ‏. (کافی ج‏۵ ص ۷۸ )

    به هر کس از دوستان خود که رسیدید، سلام برسانید و بگویید که: فلان بن فلان (جعفر بن محمّد علیه السلام) به شما سلام می‌‏رساند، و به آنان بگویید:

    بر شما باد رعایت تقواى از خدای عزیز و بلندمرتبه، و انجام دادن هر کارى که می‌توان با آن به پاداش‌هاى خداوند رسید.

    به خدا سوگند! شما را جز به چیزى که به خود فرمان می‌دهیم، فرمان نمی‌دهم. پس به کوشش و تلاش بپردازید.

    و چون نماز صبح گزاردید و تمام شد، هر چه زودتر در پى طلب روزى روانه شوید و خواستار روزىِ حلال باشید، و بدانید که خدای عزیز و بلندمرتبه، روزىِ شما را می ‌دهد و کمکتان می‌کند.

     

    ۵-۱۲- فرصت شناسی

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ مَنْ فُتِحَ لَهُ بَابُ خَیْرٍ فَلْیَنْتَهِزْهُ فَإِنَّهُ‏ لَا یَدْرِی‏ مَتَى‏ یُغْلَقُ‏ عَنْهُ‏.(بحار الأنوار ج‏۷۴ ص ۱۶۵)

    کسى که در نیکى و خیرى بر او گشوده شود، باید آن را غنیمت شمارد، چه نمی‌داند که چه وقت بر روى او بسته خواهد شد.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ‏ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ. (نهج البلاغه  حکمت ۲۱)

    فرصت همچون ابر می‌‏گذرد، پس فرصت‌هایى که براى کار خیر پیش می‌آید غنیمت شمارید.

     

    اَلحَسَنُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْفُرْصَهُ سَرِیعَهُ الْفَوْتِ‏ بَطِیئَهُ الْعَوْدِ. (بحار الأنوار ج‏۷۵ ص ۱۱۳)

    فرصت به شتاب از دست می‌رود و به کندى باز می‌گردد.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَاضِی یَوْمِکَ فَائِتٌ وَ آتِیهِ مُتَّهَمٌ وَ وَقْتُکَ‏ مُغْتَنَمٌ‏ فَبَادِرْ فِیهِ فُرْصَهَ الْإِمْکَانِ وَ إِیَّاکَ أَنْ تَثِقَ بِالزَّمَانِ. (تصنیف غرر الحکم ص ۴۷۳)

    دیروزت از دست رفته، و فردایت مشکوک است، و امروزت مغتنم؛ پس در بهره‏‌بردارى از فرصت ممکن شتاب کن، و از اطمینان کردن به روزگار بپرهیز.

     

    ۵-۱۳- مدیریت در کار

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: …إِنَّهُ لَا یُصْلِحُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ إِلَّا ثَلَاثَهٌ التَّفَقُّهُ‏ فِی‏ الدِّینِ‏ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَهِ وَ حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعِیشَهِ. (کافی  ج‏۵ ص۸۷)

    مسلمان را جز سه چیز اصلاح نکند: دین شناسی، شکیبایی در گرفتاری و مدیریت نیکو در زندگی.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لِیَکُنْ طَلَبُکَ لِلْمَعِیشَهِ فَوْقَ کَسْبِ الْمُضَیِّعِ وَ دُونَ‏ طَلَبِ‏ الْحَرِیصِ‏ الرَّاضِی‏ بِدُنْیَاهُ الْمُطْمَئِنِّ إِلَیْهَا وَ لَکِنْ أَنْزِلْ نَفْسَکَ مِنْ ذَلِکَ بِمَنْزِلَهِ الْمُنْصِفِ الْمُتَعَفِّفِ تَرْفَعُ نَفْسَکَ‏ عَنْ مَنْزِلَهِ الْوَاهِنِ الضَّعِیفِ وَ تَکْتَسِبُ مَا لَا بُدَّ مِنْهُ إِنَّ الَّذِینَ أُعْطُوا الْمَالَ ثُمَّ لَمْ یَشْکُرُوا لَا مَالَ لَهُمْ‏. (کافی  ج‏۵  ص۸۱)

    باید میزان تلاش تو برای معاش بیشتر از ضایع کنندگان وقت و کمتر از تلاشِ آزمندی باشد، که به دنیایش دلخوش و مطمئن است. پس تلاش خود را در مسیر شخص با انصاف و عفیف قرار ده تا برتر از افراد سُست و ناتوان باشی و آنچه را که شایسته‌ی مومن است را به دست آوری – در عین حال به لطف خدا امیدوار باش! – زیرا کسانی که مالی به آنها داده شود ولی سپاس نگزارند. – در حقیقت – مالی ندارند.

     

    ۵-۱۴- عدم تاخیر در کار

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِیَّاکُمْ وَ تَسْوِیفَ الْعَمَلِ بَادِرُوا بِهِ‏ إِذَا أَمْکَنَکُم‏. (بحار الأنوار ج‏۱۰ ص ۱۱۱)

    مبادا که براى پرداختن به عمل، امروز و فردا کنید؛ هر وقت امکان برایتان پیدا شد، به کار برخیزید.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لِوَلدهِ مُحمدِ بن الحَنَفیَّه: الْیَوْمُ لَکَ وَ أَنْتَ‏ مِنْ‏ بُلُوغِ‏ غَدٍ عَلَى‏ غَیْرِ یَقِین.‏ (من لا یحضره الفقیه ج‏۴ ص ۳۸۶)

    فقط امروز از آن تو است، زیرا که به رسیدن فردا اطمینان ندارى.

     

    ۶- کار و تلاش بدون بازنشستگی

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ:فَلْیَعْمَلِ‏ الْعَامِلُ‏ مِنْکُمْ‏ فِی‏ أَیَّامِ‏ مَهَلِهِ قَبْلَ إِرْهَاقِ أَجَلِهِ‏  وَ فِی فَرَاغِهِ قَبْلَ أَوَانِ شُغُلِهِ وَ فِی مُتَنَفَّسِهِ قَبْلَ أَنْ یُؤْخَذَ بِکَظَمِه‏. (نهج البلاغه  خطبه ۲۸ )

    در روزهایى که مهلت دارید و اجل فرا نرسیده، اگر اهل کارید به کار برخیزید. و از فراغ خود پیش از رسیدن گرفتارى بهره گیرید. و پیش از آنکه راه نفس کشیدن بسته شود، تنفس کنید.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَ‏ اللَّیْلَ‏ وَ النَّهَارَ یَعْمَلَانِ‏ فِیکَ فَاعْمَلْ فِیهِمَا وَ یَأْخُذَانِ مِنْکَ فَخُذْ مِنْهُمَا. (عیون الحکم  ص ۱۴۴)

    شب و روز در تو کار می ‏کنند، پس در آنها کار کن. و آنها از تو می ‏گیرند، پس تو هم از آنها بگیر.

     

    ۷- فواید کار

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ إِذَا أَعْسَرَ أَحَدُکُمْ‏ فَلْیَخْرُجْ وَ لَا یَغُمَّ نَفْسَهُ وَ أَهْلَهُ. (وسائل الشیعه ج‏۱۷ ص ۲۳ )

    اگر کسى از شما گرفتار عسرت و تنگى شد، باید دنبال کار برود، و خود و خانواده‌‏اش را گرفتار غم و اندوه (فقر) نسازد.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمْ یَأْخُذُ حَبْلًا فَیَأْتِی‏ بِحُزْمَهِ حَطَبٍ‏ عَلَى‏ ظَهْرِهِ‏ فَیَبِیعُهَا فَیَکُفُّ بِهَا وَجْهَهُ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یَسْأَلَ. (بحار الأنوار ج‏۹۳ ص ۱۵۸)

    اگر مردى ریسمانى برگیرد و پُشته‌ی هیزمی جمع کند، و آن را بر پشت خود نهاده بیاورد و بفروشد، و بدینسان (با هیزم‏‌کشى) آبروى خود را نگاه دارد، بهتر از آن است که دست سؤال پیش کسى دراز کند.

     

    أَصَابَ أَنْصَارِیّاً حَاجَهٌ فَأَخْبَرَ بِهَا رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: ایتِنِی‏ بِمَا فِی‏ مَنْزِلِکَ‏ وَ لَا تُحَقِّرْ شَیْئاً فَأَتَاهُ بِحِلْسٍ وَ قَدَحٍ فَقَالَ: رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) مَنْ یَشْتَرِیهِمَا فَقَالَ: رَجُلٌ هُمَا عَلَیَّ بِدِرْهَمٍ فَقَالَ: مَنْ یَزِیدُ فَقَالَ: رَجُلٌ هُمَا عَلَیَّ بِدِرْهَمَیْنِ فَقَالَ: هُمَا لَکَ فَقَالَ: ابْتَعْ بِأَحَدِهِمَا طَعَاماً لِأَهْلِکَ وَ ابْتَعْ بِالْآخَرِ فَأْساً فَأَتَاهُ بِفَأْسٍ فَقَالَ رسول الله (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) : مَنْ عِنْدَهُ نِصَابٌ لِهَذِهِ الْفَأْسِ فَقَالَ: أَحَدُهُمَا عِنْدِی فَأَخَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) فَأَثْبَتَهُ بِیَدِهِ وَ قَالَ: اذْهَبْ فَاحْتَطِبْ وَ لَا تُحَقِّرَنَّ شَوْکاً وَ لَا رَطْباً وَ لَا یَابِساً فَفَعَلَ ذَلِکَ خَمْسَ عَشْرَهَ لَیْلَهً فَأَتَاهُ وَ قَدْ حَسُنَتْ حَالُهُ رسول الله (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: هَذَا خَیْرٌ مِنْ أَنْ تَجِی‏ءَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ فِی وَجْهِکَ کُدُوحُ الصَّدَقَهِ. (بحار الأنوار ج‏۱۰۰ ص ۱۰)

    یکى از انصار را نیازى پیش آمد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) را از آن آگاه ساخت. حضرت فرمود: هر چه در خانه دارى بیاور و چیزى را بى‌‏ارزش مشمار!
    آن انصارى به خانه‌‏اش رفت و نَمَدِ زینى و قدحى را با خود آورد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: چه کسی اینها را می ‏خرد؟ مردى گفت: آنها را به یک درهم خریدارم.
    فرمود: چه کسی بیشتر می‌‏خرد؟ مردى گفت: به دو درهم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: مال تو. آنگاه به مرد انصارى گفت: با یک درهم طعامی براى خانواده‌‏ات فراهم ساز، و با درهم دیگر تبرى بخر و چون آن مرد تبر را با خود آورد، فرمود: چه کسی دسته‌‏اى براى این تبر دارد؟ یکى از حاضران گفت: من.
    پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را گرفت و با دست خود دسته‌ی تبر را محکم کرد، و به انصارى فرمود: برو هیزم جمع کن، و هیچ خارِ تر و خشکى را اندک مشمار (و همه را بردار!). آن مرد چنین کرد و پس از پانزده روز آمد و وضع زندگیش خوب شده بود. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این براى تو نیکوتر از آن است که روز قیامت در حالى وارد محشر شوى که بر صورتت لکّه‏‌هاى صدقه‏ هایى (که از مردم گرفته‌‏اى)، دیده شود.

     

    عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ رَجُلٌ قَالَ: لَأَقْعُدَنَ‏ فِی‏ بَیْتِی‏ وَ لَأُصَلِّیَنَ‏ وَ لَأَصُومَنَّ وَ لَأَعْبُدَنَّ رَبِّی فَأَمَّا رِزْقِی فَسَیَأْتِینِی فَقَالَ: هَذَا أَحَدُ الثَّلَاثَهِ الَّذِینَ لَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ… (بحار الأنوار ج‏۹۰ ص ۳۵۷)

    عمر بن یزید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: مردى گفته است که در خانه می ‏نشینم و نماز می‌خوانم و روزه می‌گیرم و به عبادت پروردگارم می‌پردازم، و رزقم خواهد رسید. فرمود: این یکى از آن سه گروهى است که دعاى ایشان مستجاب نمی ‏شود!

     

    ۸- کار و انبیاء و امامان علیهم السلام

    اَللهُ تَعَالی: وَ ما تِلْکَ بِیَمِینِکَ یا مُوسى‏ قالَ هِیَ عَصایَ أَتَوَکَّؤُا عَلَیْها وَ أَهُشُّ بِها عَلى‏ غَنَمِی وَ لِیَ فِیها مَآرِبُ أُخْرى. (طه/ ۱۷- ۱۸)

    اى موسى! این چیست در دست تو؟ گفت: این عصاى من است که به آن تکیه می‌کنم، و براى گوسفندانم با آن از درختان برگ فرو می‌ریزم، و نیازهایى دیگر را نیز با آن برطرف می‌کنم.

     

    اَللهُ تَعالی: وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَهَ لَبُوسٍ لَکُمْ، لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ، فَهَلْ أَنْتُمْ شاکِرُونَ‏. (انبیاء /۸۰)

    صنعت زره‌‏سازى را براى شما به او (داودِ پیامبر) آموختیم، تا در جنگ‌هایتان شما را از آسیب دشمنان حفظ کند. آیا شکرگزار خواهید بود؟

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حِینَ أَهْبَطَ آدَمَ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) مِنَ الْجَنَّهِ أَمَرَهُ‏ أَنْ‏ یَحْرُثَ‏ بِیَدِهِ‏ فَیَأْکُلَ مِنْ کَدِّهَا بَعْدَ نَعِیمِ الْجَنَّهِ فَجَعَلَ یَجْأَرُ وَ یَبْکِی عَلَى الْجَنَّهِ مِائَتَیْ سَنَهٍ ثُمَّ إِنَّهُ سَجَدَ لِلَّهِ سَجْدَهً فَلَمْ یَرْفَعْ رَأْسَهُ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ وَ لَیَالِیَهَا. (بحار الأنوار ج‏۱۱ ص ۲۱۱ )

    خداوند عزیز و بلندمرتبه، در آن هنگام که آدم (علیه السلام) را از بهشت به زمین فرود آورد، به او فرمان داد تا با دست خود زراعت کند، و _ پس از محروم ماندن از نعمت‌هاى بهشت_ از دسترنج خویش بخورد.

     

    أَبِی بَصِیرٍ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) یَقُولُ‏: إِنِّی‏ لَأَعْمَلُ‏ فِی‏ بَعْضِ‏ ضِیَاعِی‏ حَتَّى أَعْرَقَ وَ إِنَّ لِی مَنْ یَکْفِینِی لِیَعْلَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنِّی أَطْلُبُ الرِّزْقَ الْحَلَالَ. (کافی  ج‏۵ ص ۷۷ )

    ابو بصیر: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: من در بعضى از زراعت‌هایم چندان کار می‌کنم که عرق از من بریزد، با اینکه کسى را دارم که به جاى من کار کند، امّا می‌خواهم که خداى عزیز و بلندمرتبه بداند که من خود براى طلب روزى حلال کار می‌کنم.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: وَ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) أَعْتَقَ أَلْفَ مَمْلُوکٍ مِنْ مَالِهِ وَ کَدِّ یَدِهِ. (کافی ج‏۵ ص ۷۴ )

    همانا امیر المؤمنین (علیه السلام) از مال و دسترنج خود هزار برده آزاد کرد.

     

    أَبِی حَمْزَهَ : رَأَیْتُ أَبَا الْحَسَنِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) یَعْمَلُ‏ فِی‏ أَرْضٍ‏ لَهُ‏ قَدِ اسْتَنْقَعَتْ قَدَمَاهُ فِی الْعَرَقِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ‏ أَیْنَ الرِّجَالُ فَقَالَ: یَا عَلِیُّ قَدْ عَمِلَ بِالْیَدِ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنِّی فِی أَرْضِهِ وَ مِنْ أَبِی فَقُلْتُ لَهُ: وَ مَنْ هُوَ فَقَالَ: رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)  وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ آبَائِی (عَلَیْهِمُ السَّلَامُ) کُلُّهُمْ کَانُوا قَدْ عَمِلُوا بِأَیْدِیهِمْ وَ هُوَ مِنْ عَمَلِ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ الْأَوْصِیَاءِ وَ الصَّالِحِینَ. ( کافی  ج‏۵ ص ۷۵ )

    ابوحمزه: امام موسى کاظم (علیه السلام) را دیدم که در زمینى متعلّق به خودش کار می‌کرد، و پاهاى او غرق عرق شده بود، عرض کردم: فدایت شوم! کارگرانت کجایند؟ فرمود: اى على! کسانى با دست خود در زمین خویش کار کردند که از من و پدرم بهتر بودند. گفتم: کدام کسان؟ فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امیر المؤمنین و همه‌ی پدرانم (علیهم السلام) که با دست خود کار می‌کردند.با دست خود کار کردن، کار پیامبران و رسولان و اوصیاء و صالحان است.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ:  کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) یَحْتَطِبُ‏ وَ یَسْتَقِی‏ وَ یَکْنُسُ وَ کَانَتْ فَاطِمَهُ (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْهَا) تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ. (کافی ج‏۵ ص ۸۶ )

    امیر المؤمنین (علیه السلام) هیزم جمع می‌کرد، و آب از چاه بالا می‌‏کشید، و به جارو کردن خانه می‌پرداخت، و فاطمه (سلام الله علیها)  گندم با دستاس آرد می‌‏کرد و آن را خمیر می‌کرد و نان می‌پخت.

     

    ۹- دعا در مورد کار کردن

    اَلسّجادُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی رَکَّبَ فِینَا آلَاتِ الْبَسْطِ، وَ جَعَلَ لَنَا أَدَوَاتِ الْقَبْضِ، وَ مَتَّعَنَا بِأَرْوَاحِ الْحَیَاهِ، وَ أَثْبَتَ فِینَا جَوَارِحَ الْأَعْمَالِ، وَ غَذَّانَا بِطَیِّبَاتِ‏ الرِّزْقِ‏، وَ أَغْنَانَا بِفَضْلِهِ، وَ أَقْنَانَا بِمَنِّهِ.(صحیفه سجادیه دعای اول)

    سپاس خداى را که؛ ابزار باز و بست به ما داد و ما را از نیروهاى فعّال حیات و زندگى بهره‌مند ساخت. و در بدن ما اندام‌هایى که براى کار کردن لازم است بیافرید. و براى تغذیه، خوراک‌هاى پاکیزه به ما ارزانى داشت. و به فضل و نعمت خود بى‌‏نیازمان ساخت و برخوردارمان کرد.

     

    اَلسّجادُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ (۲) وَ مَیَّزَ بَیْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ (۳) وَ جَعَلَ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُوداً (۴) یُولِجُ کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِی صَاحِبِهِ، وَ یُولِجُ‏ صَاحِبَهُ‏ فِیهِ‏ بِتَقْدِیرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِیمَا یَغْذُوهُمْ بِهِ، وَ یُنْشِئُهُمْ عَلَیْه‏ (۵) فَخَلَقَ لَهُمُ { اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فِیهِ‏ } (النمل/۸۶) مِنْ حَرَکَاتِ التَّعَبِ وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ، وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِیَلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَیَکُونَ ذَلِکَ لَهُمْ جَمَاماً وَ قُوَّهً، وَ لِیَنَالُوا بِهِ لَذَّهً وَ شَهْوَهً (۶) وَ خَلَقَ لَهُمُ { النَّهارَ مُبْصِراً } (النمل/۸۶) لِیَبْتَغُوا فِیهِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ لِیَتَسَبَّبُوا إِلَى رِزْقِهِ، وَ یَسْرَحُوا فِی أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِیهِ نَیْلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْیَاهُمْ، وَ دَرَکُ الْآجِلِ فِی أُخْرَاهُم‏. (صحیفه سجادیه دعای ششم )

    سپاس خداى را که شب و روز را با قدرت خویش بیافرید … چنان که هر یک از آن دو به جاى یک دیگر می‌‏آیند و می‌‏روند.

    و این چگونگى تقدیرى است از جانب خداوند براى بندگان، که به اینگونه به آنان خوراک می‌رساند و آنان را می‌پروراند.

    { پس براى آن آفرید { شب را  تا مردمان بیاسایند} از تلاش‌هاى خسته‏‌کننده و جنب و جوش‌هاى دشوار ، و آن را پوششى قرار داد تا از آسایش و خواب آن برخوردار شوند، و در آن تجدید قوا کنند، و به لذّت و خواست دل دسترس یابند.

    و { روز را براى ایشان قابل دیدن (و روشن) ساخت }، تا به جستجوى نعمت او بپردازند، و راه «نان درآوردن» را پیدا کنند، و به دنبال سامان دادن به امور خود بروند، و آنچه را در این دنیا به آن نیاز دارند، و آنچه در آن دنیا به کارشان خواهد آمد، بطلبند.

     

    ۱۰- دوری از بیهوده کاری

    اَللهُ تَعَالی: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ‏ … وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ. (مؤمنون/ ۳ و۱)

    هر آینه مؤمنان رستگارند … و آنان که از لغو (بیهوده‏‌گویى و بیهوده‌‏کارى) روی‌گردانند.

     

    اَللهُ تَعَالی: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ‏. (قصص/۵۵)

    چون سخن بیهوده بشنوند، از آن روى بگردانند و ناشنیده انگارند، و گویند: اعمال ما از آنِ ما و اعمال شما از آنِ شما. به سلامت بمانید. ما نادانان را نمی‌خواهیم.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏وَ أَعْظَمُ‏ النَّاسِ‏ قَدْراً مَنْ تَرَکَ مَا لَا یَعْنِیه‏. (معانى الاخبار  ص۱۸۸)

    ارزشمندترین مردمان کسى است که به آنچه به او مربوط نیست، نپردازد.

     

    ۱۱- بیکاری (ولگردی) و مذمّت آن

    اَللهُ تَعَالی:… فَإِذا جاءَ أَمْرُ اللَّهِ قُضِیَ بِالْحَقِّ وَ خَسِرَ هُنالِکَ الْمُبْطِلُونَ‏. (غافر/ ۷۸)

    … چون فرمان خدا در رسد (و رستاخیز برپا گردد)، به حق داورى خواهد شد، و در آنجاست که باطل‏‌گرایان (باطل‏‌اندیشان، ولگردان)، زیانکار خواهند بود.

     

    ابْنُ عَبَّاسٍ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) إِذَا نَظَرَ إِلَى‏ الرَّجُلِ‏ فَأَعْجَبَهُ‏ قَالَ لَهُ حِرْفَهٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی قِیلَ وَ کَیْفَ ذَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یَکُنْ لَهُ حِرْفَهٌ یَعِیشُ بِدِینِهِ. (بحار الأنوار ج ‏۱۰۰ ص ۹ )

    ابن عباس: هر گاه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مردى را می دید و از او شگفت در می‌آمد، می ‏پرسید: کارى دارد؟ اگر می‌گفتند: نه، می‌فرمود: از چشمم افتاد! پرسیدند: اى پیامبر خدا! چرا چنین است؟ فرمود: براى اینکه‏ مؤمن اگر حرفه‏‌اى نداشته باشد، با دینش زندگى می‌کند. (و به نام دین، باری بر دوش این و آن می‌شود.)

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏ ‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ أَلْقَى‏ کَلَّهُ‏ عَلَى‏ النَّاسِ‏  مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ یَعُولُ. (کافی ج‏۴ ص ۱۲)

    ملعون است! ملعون! هر کس بار زندگى خویش را بر دوش دیگران نهد. ملعون است! ملعون! هر کس به عائله خویش نرسد.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنْ‏ یَکُنِ‏ الشُّغُلُ‏ مَجْهَدَهً فَاتِّصَالُ الْفَرَاغِ مَفْسَدَهٌ. (بحار الأنوار  ج‏۷۴ ص ۴۱۹ )

    اگر شغل خستگى و رنج دارد، بیکارى مدام نیز مایه فساد و تباهى است.

     

    اَلْکَاظِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَیُبْغِضُ‏ الْعَبْدَ النَّوَّامَ‏ إِنَّ اللَّهَ لَیُبْغِضُ الْعَبْدَ الْفَارِغَ. (وسائل الشیعه ج‏۱۷ ص ۵۸)

    همانا خداى بزرگ از بنده‌ی پرخواب بیزار است، خدا از بنده بیکار متنفّر است.

     

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏أَنَ‏ أَصْنَافاً مِنْ‏ أُمَّتِی‏ لَا یُسْتَجَابُ‏ لَهُمْ‏ دُعَاؤُهُمْ‏ … وَ رَجُلٌ یَقْعُدُ فِی الْبَیْتِ یَقُولُ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی وَ لَا یَخْرُجُ یَطْلُبُ الرِّزْقَ فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ عَبْدِی أَ وَ لَمْ أَجْعَلْ لَکَ السَّبِیلَ إِلَى الطَّلَبِ وَ الضَّرْبِ فِی الْأَرْضِ بِجَوَارِحَ صَحِیحَهٍ… (بحار الأنوار ج‏۶۷ ص ۱۲۴)

    گروه هایى از امّت من دعایشان مستجاب نمی‌شود: … و (یکى) مردى که در خانه می‌نشیند و می‌‏گوید: پروردگارا! روزىِ مرا برسان! و به طلب روزى بیرون نمی‌رود. خداى بلندمرتبه و عزیز به او می‌گوید: اى بنده من! مگر بدن سالم به تو ندادم، تا دنبال کار بروى و روزى خود را به دست آورى؟ …

     

    ۱۲- تنبلی

    اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:‏‏لِلْکَسْلَانِ‏ ثَلَاثُ‏ عَلَامَاتٍ‏ یَتَوَانَى حَتَّى یُفَرِّطَ وَ یُفَرِّطُ حَتَّى یُضَیِّعَ وَ یُضَیِّعُ حَتَّى یَأْثَمَ.‏ (بحار الأنوار ج‏۷۰ ص ۱۵۹)

    آدم تنبل سه نشانه دارد: سستى می ‏کند تا به حدّ افراط برسد، و افراط می‌‏کند تا به ضایع شدن (مال و کار) بیانجامد، و ضایع می‌کند، تا جایى که گناهکار شود.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِیَّاکُمْ‏ وَ الْکَسَلَ‏ فَإِنَّهُ مَنْ کَسِلَ لَمْ یُؤَدِّ حَقَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏. (خصال ج ۲ ص ۱۶۰)

    از تنبلى بپرهیزید، زیرا که آدم تنبل حقّ خدای عزیز و بلندمرتبه را ادا نمی‌‏کند.

     

    أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ‏ یُقَصِّرْ فِی‏ الْعَمَلِ‏ یَزْدَدْ فَتْرَهً. (عیون الحکم  ص ۴۵۴ )

    هر کس کمتر کار کُند، سُست‌تر شود.

     

    اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَا تَسْتَعِنْ‏ بِکَسْلَان‏… (کافی  ج‏۵ ص ۸۵)

    از تنبل یارى مخواه …

     

    اَلْبَاقِرُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنِّی‏ لَأُبْغِضُ‏ الرَّجُلَ‏ أَوْ أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَکُونَ کَسْلَاناً عَنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ وَ مَنْ کَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَکْسَلُ. (کافی  ج‏۵ ص ۸۵)

    از مردى که در کار دنیاى خود تنبل باشد، نفرت دارم. آن کس که در کار دنیاى خویش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل‏‌تر خواهد بود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.