عناوین موضوعات
۱- اهمیت ازدواج
اَللهُ تَعالی: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیم. (نور/۳۲)
بی همسران خود (چه مرد و چه زن) و غلامان و کنیزان صالح خویش را همسر دهید. اگر تنگدست باشند؛ خداوند آنان را از فضل خویش بی نیاز می گرداند. و خدا وسعت دهنده دانا است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَا بُنِیَ بِنَاءٌ فِی الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنَ التَّزْوِیجِ. (مکارم الأخلاق ص ۱۹۶)
هیچ بنایی در اسلام نزد خدای متعال دوست تر از بنای ازدواج نیست.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: تَزَوَّجُوا فَإِنَ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَتَّبِعَ سُنَّتِی فَإِنَّ مِنْ سُنَّتِیَ التَّزْوِیجَ. (کافی ج۵ ص ۳۲۹)
ازدواج کنید. زیرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس دوست دارد از سنت من پیروی کند؛ پس بداند که ازدواج کردن از سنت من است.
۲- نکوهش ترک ازدواج
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: رُذَالُ مَوْتَاکُمُ الْعُزَّابُ. (کافی ج۵ ص ۳۲۹)
پست ترین مردگان تان؛ بی همسرانند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: لَوْ خَرَجَ الْعُزَّابُ مِنْ أَمْوَاتِکُمْ إِلَى الدُّنْیَا لَتَزَوَّجُوا. (عوالی اللئالی العزیزیه ج۳ ص ۲۸۳)
اگر بی همسران از مردگان تان زنده شوند و به این دنیا بیابند؛ بطور قطع ازدواج می کنند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:أَکْثَرُ أَهْلِ النَّارِ الْعُزَّابُ. (وسائل الشیعه ج۲۰ ص۲۰)
بیشتر اهل دوزخ بی همسرانند.
۳- آثار ازدواج
۳-۱- افزایش ثواب نماز
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: رَکْعَتَانِ یُصَلِّیهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَهً یُصَلِّیهَا أَعْزَبُ. (کافی ج۵ ص ۳۲۸)
دو رکعت نمازی که شخص همسر دار می خواند برتر از هفتاد رکعت نمازی است که بی همسر می خواند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:لَرَکْعَتَانِ یُصَلِّیهِمَا مُتَزَوِّجٌ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاهِ رَجُلٍ عَزَبٍ یَقُومُ لَیْلَهُ وَ یَصُومُ نَهَارَهُ. (مکارم الأخلاق ص ۱۹۷)
دو رکعت نمازی که مرد همسردار می گزارد، برتر از (عبادت) مرد بی همسری است که شبش را زنده داری و روزش را روزه داری کند.
۳-۲- حفظ و کمال دین
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ، فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْبَاقِی. (أمالی طوسی ص ۵۱۸)
هر کس ازدواج کند نیم دینش را حفظ کرده است، پس باید که در نیمه دیگر شرط تقوا رعایت کند.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَمْ یَکُنْ أَحَدٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص تَزَوَّجَ إِلَّا قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ کَمَلَ دِینُهُ. (عوالی اللئالی العزیزیه ج۳ ص ۲۹۰)
هیچ کس از یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله ازدواج نمی کرد، مگر اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود: دینش کامل گردید.
۳-۳- نیکی اخلاق
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:زَوِّجُوا أَیَامَاکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُحْسِنُ لَهُمْ فِی أَخْلَاقِهِمْ وَ یُوَسِّعُ لَهُمْ فِی أَرْزَاقِهِمْ وَ یَزِیدُهُمْ فِی مُرُوَّاتِهِمْ . (بحار الأنوار ج۱۰۰ ص ۲۲۲)
بی همسران تان را همسر دهید. زیرا خدا اخلاقشان را نیکو و روزی شان را وسیع و شهامت و جوانمردی شان را زیاد می گرداند.
۳-۴- ازدیاد نسل
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ. (عوالی اللئالی العزیزیه ج۳ ص ۲۵۹)
ازدواج کنید تا نسل پیدا کنید که من در روز قیامت به شما بر امت ها مباهات کنم.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَا یَمْنَعُ الْمُؤْمِنَ أَنْ یَتَّخِذَ أَهْلًا لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَهُ نَسَمَهً تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ.
چه چیز مؤمن را مانع شده است که برای خودش همسری بگیرد؟! باشد که خدا فرزندی را روزیش کند تا زمین را با گفتن « لا اله الا الله» سنگین سازد. (مکارم الأخلاق ص ۱۹۶)
۳-۵- نیکبختی
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أُعْطِیَ نِصْفَ السَّعَادَهِ. (مستدرک الوسائل ج۱۴ ص ۱۵۴)
هر کس ازدواج کند نیمی از سعادت و نیکبختی را یافته است.
۳-۶- نزول رحمت
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: یُفَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ بِالرَّحْمَهِ فِی أَرْبَعِ مَوَاضِعَ عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فِی وَجْهِ الْوَالِدَیْنِ وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الْکَعْبَهِ وَ عِنْدَ النِّکَاحِ. (بحار الأنوار ج۱۰۰ ص ۲۲۱)
در چهار جای، درهای رحمت آسمان گشوده می شود: هنگام باریدن باران؛ زمان نگاه کردن فرزند به چهره پدر و مادر؛ موقع باز شدن درِ کعبه و گاه ازدواج.
۳-۷- افزایش روزی
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَهَ الْعَیْلَهِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ( نور/ ۳۲ ) . (کافی ج۵ ص ۳۳۱)
هر کس ازدواج را از بیم فقر ترک کند؛ پس به تحقیق گمانش را بر خدای عز وجل بد کرده است. زیرا خدای عزوجل می فرمایند: { اگر آنان تنگ دست باشند، خدا آنان را از فضل خویش بی نیاز می گرداند. }
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُمْ. (وسائل الشیعه ج۲۰ ص ۱۵)
همسر بگیرید. زیرا همسر گرفتن موجب افزایش روزی شماست.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: الْتَمِسُوا الرِّزْقَ بِالنِّکَاحِ. (مکارم الأخلاق ص ۱۹۶)
روزی را به وسیله ازدواج تحصیل کنید.
۴- وساطت برای ازدواج
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ زَوَّجَ عَزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ. (بحار الأنوار ج۷ ص ۲۹۸)
هر کس شخص بی همسری را همسر دهد؛ از جمله کسانی می شود که خداوند عزوجل در روز قیامت؛ با نظر رحمت به وی می نگرد.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَیْنِ فِی نِکَاحٍ حَتَّى یَجْمَعَ اللَّهُ بَیْنَهُمَا. (کافی ج۵ ص ۳۳۱)
برترین شفاعت ها این است که در میان دو نفر در ازدواج شفاعت کنی تا خداوند بین شان را جمع نماید.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أرْبَعَهٌ یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ- مَنْ أَقَالَ نَادِماً أَوْ أَغَاثَ لَهْفَانَ أَوْ أَعْتَقَ نَسَمَهً أَوْ زَوَّجَ عَزَباً. (وسائل الشیعه ج۱۷ ص ۳۸۷)
چهار کس هستند که خداوند بر آنان در روز قیامت به (دید رحمت) می نگرد: کسی که با پشتیبانی طرف؛ معامله را بر هم زند؛ کسی که ستم دیده ای را دادرسی کند؛ کسی که بنده ای را آزاد کند؛ کسی که مردی بی همسر را زن دهد.
اَلْکَاظِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: ثَلَاثَهٌ یَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ یَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ کَتَمَ لَهُ سِرّاً . (بحار الأنوار ج۷۲ ص ۷۰)
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: سه کس روز قیامت در سایه عرش خدا هستند ـ در آن روزی که هیچ سایه ای نیست جز سایه او ـ مردی که برای برادر مسلمانش زن بگیرد؛ یا خدمتکاری به او دهد؛ یا سِرّ و رازش را پنهان دارد.
۵- دقت در انتخاب همسر
إِبْرَاهِیمَ الْکَرْخِیِ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ صَاحِبَتِی هَلَکَتْ وَ کَانَتْ لِی مُوَافِقَهً وَ قَدْ هَمَمْتُ أَنْ أَتَزَوَّجَ فَقَالَ انْظُرْ أَیْنَ تَضَعُ نَفْسَکَ وَ مَنْ تُشْرِکُهُ فِی مَالِکَ وَ تُطْلِعُهُ عَلَى دِینِکَ وَ سِرِّک. (معانی الأخبار ص ۳۱۷)
ابراهیم کرخ : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : همسرم از دنیا رفته و همدمم بود.حال بر آن شده ام که ازدواج کنم. آن حضرت فرمود : بنگر که خود را در چه موضعی قرار می دهی و چه کسی را شریک مالت و آگاه بر دین و اسرارت می کنی.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَّ الْمَرْأَهَ قِلَادَهٌ فَانْظُرْ مَا ذَا تَقَلَّدُ …لَیْسَ لِلْمَرْأَهِ خَطَرٌ لَا لِصَالِحَتِهِنَّ وَ لَا لِطَالِحَتِهِنَّ أَمَّا صَالِحَتُهُنَّ فَلَیْسَ خَطَرُهَا الذَّهَبَ وَ الْفِضَّهَ وَ هِیَ خَیْرٌ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّهِ وَ أَمَّا طَالِحَتُهُنَّ فَلَیْسَ التُّرَابُ خَطَرَهَا وَ التُّرَابُ خَیْرٌ مِنْهَا. (تهذیب الأحکام ج۷ ص ۴۰۲)
به یقین که زن طوق وگرد نبندی است در گردن همسرش … پس بنگر که چه طوقی بر گردن می افکنی. برای زنان نیک و بد؛ قیمتی نیست و اما زنان شایسته و درستکار؛ پس آنان بهتر از طلا و نقره هستند. و اما زنان بد ، ایشان ارزش خاک را هم ندارند؛ بلکه خاک از آنان بهتر است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَیُّهَا النَّاسُ إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَهُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ. (بحار الأنوار ج۱۰۰ ص ۲۳۶ )
ای مردم بپرهیزید از سبزه ای که در پِهن زار روید. پرسیدند: یا رسول الله سبزه پهن زار چیست؟ فرمود: زن زیبایی است که در خانواده پست و فرومایه تربیت شده است.
۶- اوصاف زن
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِی أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً. (کافی ج۵ ص ۳۲۴)
برترین زنان امتم زیبا رو ترین و کم مهریه ترین آنان است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:مِنْ سَعَادَهِ الْمَرْءِ الزَّوْجَهُ الصَّالِحَهُ. (کافی ج۵ ص ۳۲۷)
زن نیک و صالح، از نیک بختی مرد است.
اَلْکَاظِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَا أَفَادَ عَبْدٌ فَائِدَهً خَیْراً مِنْ زَوْجَهٍ صَالِحَهٍ إِذَا رَآهَا سَرَّتْهُ وَ إِذَا غَابَ عَنْهَا حَفِظَتْهُ فِی نَفْسِهَا وَ مَالِهِ. (بحار الأنوار ج۱۰۰ ص ۲۱۷)
انسان هیچ بهرهای نبرده نیکوتر از همسری شایسته، که هرگاه وی را ببیند او را شاد سازد و آنگاه که پیش او نباشد، ناموس و مالش را نگهبان باشد.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:خَیْرُ نِسَائِکُمُ الْعَفِیفَهُ الْغَلِمَهُ. (کافی ج۵ ص ۳۲۵)
بهترین زنان شما زن پاکدامن و شوهر دوست است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: خَیْرُ نِسَائِکُمُ الطَّیِّبَهُ الطَّعَامِ الطَّیِّبَهُ الرِّیحِ الَّتِی إِنْ أَنْفَقَتْ أَنْفَقَتْ بِمَعْرُوفٍ وَ إِنْ أَمْسَکَتْ أَمْسَکَتْ بِمَعْرُوفٍ فَتِلْکَ عَامِلٌ مِنْ عُمَّالِ اللَّهِ وَ عَامِلُ اللَّهِ لَا یَخِیبُ.(کافی ج۵ ص ۳۲۵)
نیکوترین زنان شما آن است که خوشبو و خوش پخت و پز باشند و هرگاه انفاق کند به نیکویی خرج کند و آنگاه که امساک کند به جا امساک کند. پس چنین زنی از کارکنان خداست. و کارمند خدا ناامید نشود.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: خَیْرُ نِسَائِکُمُ الَّتِی إِنْ أُعْطِیَتْ شَکَرَتْ وَ إِنْ مُنِعَتْ رَضِیَتْ. (بحار الأنوار ج۱۰۰ ص ۲۳۹)
نیکوترین زنان شما زنی است که اگر چیزی داده شود سپاسگزاری کند و اگر هم داده نشود راضی و خشنود باشد.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَعْظَمُ النِّسَاءِ بَرَکَهً أَیْسَرُهُنَّ مَئُونَهً. (مستدرک الوسائل ج۱۴ ص ۱۶۲)
مبارک ترین زنان ،کم هزینه ترین آنان است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ خَیْرَ نِسَائِکُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفِیفَهُ الْعَزِیزَهُ فِی أَهْلِهَا الذَّلِیلَهُ مَعَ بَعْلِهَا الْمُتَبَرِّجَهُ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانُ عَلَى غَیْرِهِ الَّتِی تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلَا بِهَا بَذَلَتْ لَهُ مَا یُرِیدُ مِنْهَا وَ لَمْ تَبَذَّلْ کَتَبَذُّلِ الرَّجُلِ.(کافی ج۵ ص ۳۲۴)
به راستی نیکوترین زنان شما، زنی است که زایا، مهربان، پاکدامن، در نزد خویشانش عزیز و محترم، و در پیش شوهرش متواضع و فروتن باشد، و برای شوهرش زینت کند و نسبت به دیگران با عفّت باشد، و حرف شوهرش را بشنود و از او فرمانبری کند، و آنگاه که با وی خلوت کند آنچه را از او بخواهد بذل کند.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: خِیَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْأَهُ ذَاتَ زَهْوٍ لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا کَانَتْ بَخِیلَهً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا کَانَتْ جَبَانَهً فَرِقَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ یَعْرِضُ لَهَا.
نیکوترین خصلت های زنان، بدترین خصلت های مردان است ،که از این قرار است: خودپسندی و ترس و بخل، پس اگر زن خودپسند باشد، رخصت ندهد که کسی به او دست یازد و چون بخیل باشد، مال خود و همسرش را نگه دارد. و چنان که ترسو باشد، از هر چیزی که به او روی آورد [به خاطر حفظ آبرو] فاصله گیرد. (نهج البلاغه حکمت ۲۳۴)
۷- اوصاف مرد
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِذَا جَاءَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ { إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَهٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبِیرٌ.} (انفال/۷۳ ). (کافی ج۵ ص ۳۴۷)
اگر برای شما خواستگاری آمد که دین و اخلاقش را پسندیدید، پس او را زن دهید.{ اگر چنین نکنید، فتنه و فسادی بزرگ در زمین خواهد آمد. }
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ زَوَّجَ کَرِیمَتَهُ مِنْ فَاسِقٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهُ.
هر کس، دختر عزیزش را به فاسقی تزویج کند باوی قطع خویشاوندی کرده است. مکارم الأخلاق ص ۲۰۴
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ زَوَّجَ کَرِیمَتَهُ مِنْ شَارِبِ الْخَمْرِ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا. (کافی ج۵ ص ۳۴۷)
هر کس دخترش را به نکاح شرابخوار در آورد با وی قطع رحم کرده است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:شَارِبُ الْخَمْرِ لَا یُزَوَّجُ إِذَا خَطَبَ. (کافی ج۵ ص ۳۴۸)
آنگاه که شرابخوار به خواستگاری آمد، به وی زن داده نشود.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: …مَنْ زَوَّجَ ابْنَتَهُ شَارِبَ الْخَمْرِ فَکَأَنَّمَا قَادَهَا إِلَى الزِّنَا. (من لا یحضره الفقیه، ج۴ ص ۵۸)
…هر کس دخترش را به نکاح شرابخوار درآورد، گویا او را به سوی زنا رانده است.
الْحُسَیْنِ بْنِ بَشَّارٍ الْوَاسِطِیِّ : کَتَبْتُ إِلَى أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّ لِی قَرَابَهً قَدْ خَطَبَ إِلَیَّ وَ فِی خُلُقِهِ شَیْءٌ فَقَالَ لَا تُزَوِّجْهُ إِنْ کَانَ سَیِّئَ الْخُلُقِ. (کافی ج۵ ص ۳۶۳)
حسین بن بشّار واسطی : به امام رضا علیه السّلام نوشتم که یکی از خویشانم به خواستگاری دخترم آمده امّا اخلاق ناپسندی دارد. حضرت فرمود: اگر بد اخلاق است دختر به او مده.
۸- انگیزه ازدواج
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَهَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُکِلَ إِلَى ذَلِکَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ. (کافی ج۵ ص ۳۳۳)
اگر مرد با زن به خاطر جمال و مالش ازدواج کند [خدا] او را به همان مال و جمال وا می گذارد. و اگر با او برای دینش ازدواج کند، خداوند مال و جمال را نیز برای او روزی گرداند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَهً لِمَالِهَا وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِجَمَالِهَا رَأَى فِیهَا مَا یَکْرَهُ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذَلِکَ. (وسائل الشیعه ج۲۰ ص ۵۱)
هرکس زنی را برای مالش تزویج کند، خدا او را به مالش وا می گذارد. و کسی که به خاطر جمالش تزویج کند، چیز های ناپسند در او می بیند. و هر کس که با او به لحاظ دیانتش ازدواج کند، خداوند جمال و مال را هم برای او فراهم سازد.
اَلسّجادُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ تَزَوَّجَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِصِلَهِ الرَّحِمِ تَوَّجَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِتَاجِ الْمُلْکِ وَ الْکَرَامَهِ. (من لا یحضره الفقیه ج۳ ص ۳۸۵)
هر کس برای [رضای] خدا و صله رحم ازدواج کند، خدا وی را به تاج دارایی و کرامت، آراسته فرماید.
۹- نماز و دعای خواستگاری
اَلْبَاقِرُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِذَا تَزَوَّجَ أَحَدُکُمْ کَیْفَ یَصْنَعُ قُلْتُ لَا أَدْرِی قَالَ إِذَا هَمَّ بِذَلِکَ فَلْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَ لْیَحْمَدِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ یَقُولُ- اللَّهُمَّ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ فَقَدِّرْ لِی مِنَ النِّسَاءِ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِی فِی نَفْسِهَا وَ مَالِی وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَکَهً وَ قَدِّرْ لِی وَلَداً طَیِّباً تَجْعَلْهُ خَلَفاً صَالِحاً فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَوْتِی. (کافی ج۵ ص ۵۰۱)
آنگاه که کسی آهنگ ازدواج کرد، باید دو رکعت نماز گزارَد و خدا را شکر و ثنا گویند و سپس[ این دعا را] بخواند: خداوندا، براستی من در اندیشه ازدواجم. خداوندا، از زنان ، همسری برایم فراهم کن صورتش پاکیزهتر و در نگهداری ناموس خود و مال من، کوشاتر و روزیش گشاد تر و برکتش بیشتر باشد. و از او برایم فرزندی پاک مقدّر فرما که وی را در حال زندگانی و مرگم، جانشین نیک قرار دهی.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: یَقُولُ إِذَا أَرَادَ الرَّجُلُ أَنْ یَتَزَوَّجَ الْمَرْأَهَ فَلْیَقُلْ{ أَقْرَرْتُ بِالْمِیثَاقِ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ إِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ.} ( بقره/ ۲۲۹ ) . (کافی ج۵ ص۵۰۲)
چون مردی اراده و قصد ازدواج زنی کند، بگوید: اقرار و اعتراف میکنم به عهد و پیمانی که خدا گرفته که یا [باید زن را] “به خوبی نگاه داشتن، یا به شایستگی رها کردن”
۱۰- مراسم عروسی
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:زُفُّوا عَرَائِسَکُمْ لَیْلًا وَ أَطْعِمُوا ضُحًى. (بحار الأنوار ج۱۰۰ ص ۲۶۸)
عروس های تان را شبانه به [خانه] شوهر بفرستید. و طعام را روز بدهید.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: الْوَلِیمَهُ أَوَّلَ یَوْمٍ حَقٌّ وَ الثَّانِیَ مَعْرُوفٌ وَ مَا زَادَ رِیَاءٌ وَ سُمْعَهٌ. (کافی ج۵ ص ۳۶۸)
مهمانی در روز اوّل شایسته و سزاوار است، و روز دوم نیکی است، و بیش از آن خودنمایی و تظاهر است .
جَابِرٍ الْأَنْصَارِیِّ : لَمَّا زَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاطِمَهَ ع …کَبَّرَ جِبْرِیلُ ع وَ کَبَّرَ مِیکَائِیلُ ع وَ کَبَّرَتِ الْمَلَائِکَهُ وَ کَبَّرَ مُحَمَّدٌ ص فَوُضِعَ التَّکْبِیرُ عَلَى الْعَرَائِسِ مِنْ تِلْکَ اللَّیْلَهِ. (مکارم الأخلاق ص ۲۰۸)
جابر بن عبدالله : [ در شب عروسی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام، هنگام بردن به منزل شوهرش] جبرئیل و میکائیل و ملائکه و حضرت محمّد صلی الله علیه و آله تکبیر گفتند. و از همان شب تکبیر گفتن بر عروس ها [به هنگام بردن به منزل شوهر] مرسوم گشت.
۱۱- دعای شب عروسی
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِذَا دَخَلْتَ بِأَهْلِکَ فَخُذْ بِنَاصِیَتِهَا وَ اسْتَقْبِلِ الْقِبْلَهَ وَ قُلِ اللَّهُمَّ بِأَمَانَتِکَ أَخَذْتُهَا وَ بِکَلِمَاتِکَ اسْتَحْلَلْتُهَا فَإِنْ قَضَیْتَ لِی مِنْهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ مُبَارَکاً تَقِیّا مِنْ شِیعَهِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ شِرْکاً وَ لَا نَصِیباً. (کافی ج۵ ص ۵۰۰)
چون [در شب زفاف] پیش همسرت رفتی، موی پیشانی اش را بگیر و رو به قبله کن و بگو: خداوندا، او را به عنوان امانت تو در اختیار گرفتم و به وسیله الفاظ تو او را حلال کردم. پس اگر فرزندی از وی برایم مقدّر فرمایی او را فرزندی مبارک و پرهیزگار از پیروان و شیعیان آل محمّد قرار بده، و برای شیطان بهره ای در قرار مده.
ثبت دیدگاه