عناوین موضوعات
آداب قرائت قرآن
« آداب قرائت قرآن، نکاتی را یادآوری میکند که در صورت انجام، بهرهی فراوانی خواهیم برد. تلاوت قرآن از توصیههای مهم در آداب زندگی است.»
۱- اهمیت قرائت قرآن
اللهُ تَعالی: فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ. (مزمل/۲۰)
هر چه میتوانید قرآن تلاوت کنید.
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إذا اَحَبَّ أحَدُکُم أن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلْیَقرَأ القُرآنَ.
هرگاه فردی از شما دوست داشته باشد که با پروردگارش سخن گوید، قرآن بخواند.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلی خَلْقِهِ فَقَدْ یَنْبَغِی لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَنْظُرَ فِی عَهْدِهِ وَ أَنْ یَقْرَأَ مِنْهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ خَمْسِینَ آیَهً. (کافی ج۴ ص۶۱۸)
قرآن عهد خداوند و فرمان او است بر خلقش؛ پس سزاوار است برای شخص مسلمان که در این عهد و فرمانِ خدا نظر افکند و روزی پنجاه آیه از آن بخواند.
۲- سفارش به مسواک قبل از تلاوت و قرائت قرآن
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: نَظِّفُوا طَرِیقَ الْقُرْآنِ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) وَ مَا طَرِیقُ الْقُرْآنِ قَالَ أَفْوَاهُکمْ قِیلَ بِمَا ذَا قَالَ بِالسِّوَاک. (وسایل الشیعه ج۲ ص۲۲)
راه قرآن را تمیز کنید. پرسیدند: ای پیامبرخدا! (صلی الله علیه و آله) راه قرآن چیست؟ فرمود: دهانهایتان. پرسیدند: چگونه تمیزش کنیم؟ فرمود: با مسواک زدن.
۳- اوصاف قاریان و تلاوت کنندگان قرآن
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالتَّخَشُّعِ فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَهِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَهِ بِالصَّلَاهِ وَ الصَّوْمِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ ثُمَّ نَادَی بِأَعْلَی صَوْتِهِ یَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَوَاضَعْ بِهِ یَرْفَعْکَ اللَّهُ وَ لَا تَعَزَّزْ بِهِ فَیُذِلَّکَ اللَّهُ یَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَزَیَّنْ بِهِ لِلَّهِ یُزَیِّنْکَ اللَّهُ بِهِ وَ لَا تَزَیَّنْ بِهِ لِلنَّاسِ فَیَشِینَکَ اللَّهُ بِهِ… (کافی ج۲ ص۶۰۴)
همانا سزاوارترین مردمان به فروتنی و خشوع در نهان و عیان، آن کس است که حامل قرآن است و هر آینه سزاوارترین مردمان در نهان و آشکار به نماز گزاری و روزه داری، آن کس است که حامل قرآن است. سپس به صدای بلند ندا سر داد: ای حامل قرآن! به خاطر قرآن!فروتنی پیشه کن، تا خدایت تو را بدان سر افراز کند، و بدان وسیله، بزرگی و عزت مجوی، که خدا تو را خوار و زبون کند. ای حامل قرآن! برای خدا خود را به قرآن آراسته کن، تا خدایت بدان بیاراید و با قرآن برای مردمان خودآرایی نکن، که خدایت تو را به قرآن رسوا و شرمنده سازد…
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْقُرَّاءُ ثَلَاثَهٌ قَارِئٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ لِیَسْتَدِرَّ بِهِ الْمُلُوکَ وَ یَسْتَطِیلَ بِهِ عَلَی النَّاسِ فَذَاکَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ وَ قَارِئٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَیَّعَ حُدُودَهُ فَذَاکَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ وَ قَارِئٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاسْتَتَرَ بِهِ تَحْتَ بُرْنُسِهِ فَهُوَ یَعْمَلُ بِمُحْکَمِهِ وَ یُؤْمِنُ بِمُتَشَابِهِهِ وَ یُقِیمُ فَرَائِضَهُ وَ یُحِلُّ حَلَالَهُ وَ یُحَرِّمُ حَرَامَهُ فَهَذَا مِمَّنْ یُنْقِذُهُ اللَّهُ مِنْمَضَلَّاتِ الْفِتَنِ وَ هُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ وَ یَشْفَعُ فِیمَنْ شَاء . (خصال ج۱ ص۱۴۳)
قاریان بر سه گروهند: یکی قرآن خوانَد تا بدان وسیله از دربار شاهان بهره گرفته و بر مردم گردن فرازی کند! این چنین کس از اهل آتش است. و دیگری قرآن خوانَد و الفاظش را حفظ کرده و به احکامش عمل نکند، این نیز از دوزخیان است. و سومی قرآن را خوانده و در مغز خود جایش داده و به محکماتش عمل کند و به متشابهاتش ایمان دارد، واجبات قرآن را برپا می دارد، حلال آن را حلال و حرامش را حرام می داند؛ این چنین کس از آنانی است که خدایش از فتنههای گمراهکننده نجاتش خواهد بخشید و او از بهشتیان است و در باره هر کس که بخواهد میتواند شفاعت کند.
۴- آداب قرائت از روی قرآن
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْقِرَاءَهُ فِی الْمُصْحَفِ أَفْضَلُ مِنَ الْقِرَاءَهِ ظَاهِراً. (بحار الأنوار ج۸۹ ص۲۰)
خواندن قرآن از روی مصحف، بر خواندن آن از حفظ، فضیلت دارد.
۵- تعلیم و تعلّم
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَنَ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَهُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُم… (وسائل الشیعه ج۶ ص ۱۶۸)
این قرآن ضیافت خداوند است، پس بیاموزید ضیافتش را چندان که می توانید.
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ وَ عَلِّمُوهُ النَّاس. (عوالی اللئالی ج۳ ص ۴۹۱)
قرآن را فرا گیرید، و آن را به مردم بیآموزید.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: … وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآن. (نهج البلاغه حکمت ۳۹۹)
… و حق فرزند بر پدر آن است که نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند و او را قرآن بیاموزد.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ. (کافی ج۲ ص۶۰۳)
هر کس که در جوانی و با ایمان، قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش بیامیزد.
۶- مشقت در فرا گیری و حفظ قرآن
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ شُدِّدَ عَلَیْهِ فِی الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ أَجْرَانِ وَ مَنْ یُسِّرَ عَلَیْهِ، کَانَ مَعَ الْأَوَّلِینَ. (کافی ج۴ ص۶۱۳)
کسی که به سختی قرآن را یادگیرد، دو اجر دارد و آن کس که به آسانی یاد گیرد، با اولین (با پیشی گیرندگان در ایمان به خداوند و پیامبر اکر م صلی الله علیه و آله) خواهد بود.
۷- شیوه قرائت قرآن
قالَ اللهُ تَعالی: وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً. (مزمل/۴)
و قرآن را روشن و شمرده بخوان.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَ الْقُرْآنَ لَا یُقْرَأُ هَذْرَمَهً وَ لَکِنْ یُرَتَّلُ تَرْتِیلًا فَإِذَا مَرَرْتَ بِآیَهٍ فِیهَا ذِکْرُ الْجَنَّهِ فَقِفْ عِنْدَهَا وَ سَلِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ الْجَنَّهَ وَ إِذَا مَرَرْتَ بِآیَهٍ فِیهَا ذِکْرُ النَّارِ فَقِفْ عِنْدَهَا وَ تَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ. (کافی ج۲ ص۶۱۸)
و همانا قرآن، نباید با سرعت و شتاب خوانده شود؛ بلکه هموار و شمرده خوانده شود و هر گاه به آیهای که در آن نام بهشت برده شده است، گذر کنی، آن جا توقف کن و از خدای عزیز و بلندمرتبه بهشت را بخواه و چون به آیهای که در آن ذکر دوزخ است گذر کنی، نزد آن بایست و از دوزخ به خدا پناه ببر.
۸- آداب استماع قرآن
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: قَارِئُ الْقُرْآنِ وَ الْمُسْتَمِعُ فِی الْأَجْرِ سَوَاءٌ. (مستدرک الوسائل ج۴ ص۲۶۱)
قرائت کننده قرآن و شنوندهی آن، هر دو در پاداش –تلاوت و شنیدن- یکسانند.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنِ اسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- مِنْ غَیْرِ قِرَاءَهٍ، کَتَبَ اللَّهُ- عزّوجلّ- لَهُ حَسَنَهً، وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَهً، وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَهً؛ وَ مَنْ قَرَأَ نَظَراً مِنْ غَیْرِ صَوْتٍ، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ حَسَنَهً، وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَهً، وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَهً… (کافی ج۴ ص ۶۲۰)
هر کس حرفی از کتابِ خداوند -عزیز و بلندمرتبه- بشنود، بدون آن که خود قرائت کند – پروردگار-عزیز و بلندمرتبه- پاداشی بر او نویسد و گناهی از نامهی عملش محو کند و درجه او را ارتقاء دهد…
۹- استعاذه و تصدیق در تلاوت قرآن
قالَ اللهُ تَعالی: فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ. (نحل/۹۸)
پس هرگاه خواستی قرآن بخوانی، از (شر) شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
قالَ اللهُ تَعالی: وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ. (اعراف/۲۰۴)
و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهید و ساکت شوید (تا بشنوید)، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.
نکته: بین «استماع» و «انصات» فرق است. “استماع” گوش کردن و “انصات”، سکوت همراه با توجه، تامل و تدبر است.
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: …. ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ. (بحار الأنوار ج۵۷ ص ۲۴۱)
شروعِ قرآن با: به نام خداوند بخشنده مهربان و پایان تلاوت هم با: راست گفت خداوند بلند مرتبه و با عظمت.
۱۰- قرائت قرآن در خانه
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ. (کافی ج۴ ص ۶۱۸)
خانههای خود را به خواندن قرآن روشن کنید.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: الْبَیْتُ الَّذِی یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ یُذْکَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَکْثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِکَهُ وَ تَهْجُرُهُ الشَّیَاطِینُ وَ یُضِیءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا یُضِیءُ الْکَوْکَبُ الدُّرِّیُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ الْبَیْتُ الَّذِی لَا یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ لَا یُذْکَرُ اللَّهُ فِیهِ تَقِلُّ بَرَکَتُهُ وَ تَهْجُرُهُ الْمَلَائِکَهُ وَ تَحْضُرُهُ الشَّیَاطِین. (کافی ج۲ ص۴۹۹ )
در هر خانهای که قرآن خوانده شود و ذکر خدای عزیز و بلندمرتبه شود، برکت آن خانه زیاد گردد، و فرشتگان به آن خانه بیایند، و شیاطین از آن دوری کنند، و برای اهل آسمان بدرخشد. چنانچه ستاره فروزان برای اهل زمین میدرخشد. -اما- خانهای که در آن قرآن خوانده نشود و خدا در آن خانه ذکر نشود، برکتش کم شود، و فرشتگان از آن دوری کنند، و شیاطین در آن خانه درآیند.
۱۱- تدّبر در قرآن
قالَ اللهُ تَعالی: کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ. (ص/۲۹)
(این) کتاب مبارکی است که به سوی تو فرو فرستادیم تا در آیات آن تدبّر کنند و خردمندان پند گیرند.
نکته: « “مُبارَک” به چیزی گفته میشود که فایده و خیر آن، رشد و فزونیِ زیاد و ثابت داشته باشد.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَلَا لَا خَیْرَ فِی قِرَاءَهٍ لَیْسَ فِیهَا تَدَبُّر..( کافی ج۱ ص۳۶)
آگاه باش! در قرائتی که تدبر در پی آن نباشد، خِیری نیست.
اَلسّجادُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَکُلَّمَا فَتَحْتَ خِزَانَهً یَنْبَغِی لَکَ أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا.(کاف! ج۲ ص۶۰۹)
آیات قرآن گنجینههای علم هستند، بنابر این هر گاه گنجینهای گشوده شد، شایسته است که در آن نیک نظر کنی.
۱۲- قرائت قرآن با صدای حزین
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: …وَ کَانَ کَاظِمُ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) إِذَا قَرَأَ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ حُزْناً وَ کَأَنَّمَا یُخَاطِبُ إِنْسَانا .ً (دعوات راوندی ص۲۳)
…هنگامی که امام کاظم (علیه السلام) قرآن میخواند، قرائتش حزنانگیز بود. و چنان بود که انسانی را مورد خطاب قرار میدهد.
۱۳- قرائت قرآن با صدای خوش
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: لِکلِّ شیءٍ حِلیَهٌ و حِلیَهُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ .
هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن صوت خوش است.
۱۴- اجتناب از آوای اهل فسق در قرائت قرآن
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: اقْرَءُوا الْقُرْآنَ بِأَلْحَانِ الْعَرَبِ وَ أَصْوَاتِهَا وَ إِیَّاکُمْ وَ لُحُونَ أَهْلِ الْفِسْقِ وَ أَهْلِ الْکَبَائِرِ فَإِنَّهُ سَیَجِیءُ مِنْ بَعْدِی أَقْوَامٌ یُرَجِّعُونَ الْقُرْآنَ تَرْجِیعَ الْغِنَاءِ وَ النَّوْحِ وَ الرَّهْبَانِیَّهِ لَا یَجُوزُ تَرَاقِیَهُمْ قُلُوبُهُمْ مَقْلُوبَهٌ وَ قُلُوبُ مَنْ یُعْجِبُهُشَأْنُهُمْ. (کافی ج۲ ص۶۱۴)
قرآن را با لحنها و صدای عرب قرائت کنید، و از لحن فاسقان و گنهکاران دوری کنید، زیرا پس از من مردمانی بیایند که قرآن را در گلو بچرخانند، مانند آواز غناء و نوحهخوانی و سرود ترسایان، در گلوی بگردانند و چَه چَه زنند. قرآن از سینه آنان قدمی فرا پیش ننهد (یعنی مقبول درگاه خداوند واقع نگردد.- از مجلسی ره) دلهای ایشان و کسانی که کار و حال آنها را خوش دارند، وارونه و واژگون خواهد بود.
۱۵- عمل به قرآن
قالَ اللهُ تَعالی: وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ … (انعام/۱۵۵)
واین (قرآن) کتابی است مبارک که آن را نازل کردیم. پس آن را پیروی کنید و …
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَا آمَنَ بِالْقُرْآنِ مَنِ اسْتَحَلَّ حَرَامَهُ. (تحف العقول ص۵۶)
به قرآن ایمان نیاورده است آن کس که حرامش را حلال شمارد.
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: … وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ لَمْ یَعْمَلْ بِهِ حَشَرَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی. (بحار الأنوار ج۷ ص۲۱۵)
و کسی که قرآن قرائت کند، ولی آن را بکار نبندد، خداوند او را روز قیامت نابینا محشور کند.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُم… (نهج البلاغه نامه ۴۷)
خدا را! خدا را! در باره قرآن، مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی گیرند…
۱۶- تفسیر به رای
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ مَا آمَنَ بِی مَنْ فَسَّرَ بِرَأْیِهِ کَلَامِی. ( بحار الأنوار ج۲ ص۲۹۷)
خداوند که -بلندمرتبه است مراتب او- فرمود: به من ایمان نیاورده کسی که سخن من (آیات قرآن مجید) را به رأی و نظر خود تفسیر کند.
۱۷- راسخان در علم قرآن
اللهُ تَعالی: هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَهِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِیلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ. (آل عمران/۷)
او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد. بخشی از آن، آیات محکم (روشن و صریح) است که اصل و اساس این کتاب را تشکیل میدهد. [و هرگونه ابهامی در آیات دیگر، با مراجعه به این محکمات روشن میشود.] و بخشی از آن، آیات متشابه است [که احتمالات مختلفی در معنای آیه میرود، ولی با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها روشن میشود.] امّا کسانی که در دلهایشان انحراف است، به جهت ایجاد فتنه [و گمراه کردن مردم] و نیز به جهت تفسیر آیه به دلخواه خود، به سراغ آیات متشابه میروند، در حالی که تفسیر این آیات را جز خداوند و راسخان در علم نمیدانند. آنان که میگویند: ما به آن ایمان آوردهایم همهی آیات از طرف پروردگار ماست [خواه محکم باشد یا متشابه] و جز خردمندان پند نگیرند.
اَلْبَاقِرُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) أَفْضَلُ الرَّاسِخِینَ فِی الْعِلْمِ فَقَدْ عَلِمَ جَمِیعَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنَ التَّنْزِیلِ وَ التَّأْوِیلِ وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُنْزِلَ عَلَیْهِ شَیْئاً لَمْ یُعَلِّمْهُ التَّأْوِیلَ وَ أَوْصِیَاؤُهُ مِنْ بَعْدِهِ یَعْلَمُونَهُ کُلَّهُ. (بحار الأنوارج۲۳ ص۱۹۲)
قطعاً حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بهترین فردِ راسخین در علم است. تمام آنچه بر او نازل شد از تنزیل و تأویل را میدانست. هرگز خداوند چیزی را بر او نازل نمیکند که تأویلش را نداند. جانشینان پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) نیز پس از او تمام آنها را می دانند.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: نَحْنُ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ. (کافی ج۱ ص۵۲۹)
ما استواران در دانش هستیم و ما تاویل قرآن را میدانیم.
۱۸- بهار قرآن
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَهً مِنَ الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور… (کافی ج ۸ ص ۷۹)
و هر کس یک آیه قرآن در این ماه (رمضان) بخواند، برای او پاداشی همچون ختم یک قرآن در ماههای دیگر است.
اَلْبَاقِرُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ، وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان. (کافی ج۴ ص۶۶۴)
برای هر چیز بهاری هست و بهار قرآن، ماه رمضان است.
ثبت دیدگاه