عناوین موضوعات
آداب همسرداری
« آداب همسرداری، تاکید بر رفتار متقابل و رعایت حقوق و اخلاق نیکو دارد که از اصول مهم در آداب زندگی می باشد. »
۱- اهمیت همسرداری
اَللهُ تَعالى: هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ …(بقره / ۱۸۷)
آنان (زنان) لباس شما هستند و شما لباس آنان هستید …
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: کُلُ مَنِ اشْتَدَّ لَنَا حُبّاً، اشْتَدَّ لِلنِّسَاءِ حُبّاً . (بحار الأنوار ج ۶۳ ص۲۸۷)
هر کس بیشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به زنها (همسرانش) نیز بیشتر محبت میکند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: کُلَّمَا ازْدَادَ الْعَبْدُ إِیمَاناً ازْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاء. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص۲۲۸ )
هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت (وی) به زنها (همسرانش) نیز زیاد میشود.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: وَ الرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ فَالْمَرْأَهُ رَاعِیَهٌ عَلَى أَهْلِ بَیْتِ بَعْلِهَا وَ وُلْدِهِ وَ هِیَ مَسْئُولَهٌ عَنْهُمْ .(مجموعه ورام ج ۱ ص ۶)
مرد، سرپرست خانواده است و نسبت به آنان، بازخواست میشود. زن نیز مسئول خانهی شوهر و فرزندان اوست و در برابر آنها، بازخواست میشود.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: جِهَادُ الْمَرْأَهِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ لِزَوْجِهَا. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص۲۴۷)
جهاد زن، نیکو شوهردارى برای همسرش است.
۲- آرامش بخشی
اَللهُ تَعالى: هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا … (اعراف /۱۸۹)
او کسی است که شما را از یک تن آفرید، و همسرش را از او پدید آورد تا در کنارش آرامش یابد…
اَلسّجادُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَمَّا حَقُّ الزَّوْجَهِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَهَا لَکَ سَکَناً وَ أُنْساً فَتَعْلَمَ أَنَّ ذَلِکَ نِعْمَهٌ مِنَ اللَّهِ عَلَیْکَ فَتُکْرِمَهَا وَ تَرْفُقَ بِهَا. (بحار الأنوار ج۷۱ ص ۵)
حق زن این است، که بدانى خداوند عزیز و بلندمرتبه، او را مایهی آرامش و انس تو قرار داده و این نعمتى از جانب اوست، پس به او احترام بگذار و با او مدارا کن.
۳- ابراز محبت
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَهِ إِنِّی أُحِبُّکِ ، لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً. (کافی ج ۵ ص ۵۶۹)
اینکه مرد به همسرش بگوید: «من تو را دوست دارم.» هیچگاه از قلب همسرش بیرون نخواهد رفت.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: هِبَهُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ تَزِیدُ فِی عِفَّتِهَا. (من لا یحضره الفقیه ج ۴ ص۳۸۱)
هدیّهی مرد به همسرش، عفّت او را میافزاید.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: کُلُ لَهْوِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلٌ، إِلَّا فِی ثَلَاثٍ فِی تَأْدِیبِهِ الْفَرَسَ وَ رَمْیِهِ عَنْ قَوْسِهِ وَ مُلَاعَبَتِهِ امْرَأَتَهُ فَإِنَّهُنَّ حَقٌّ الْخَبَر. (بحار الأنوار ج۶۱ ص ۲۱۶)
هر گونه لهو (بازى) از مؤمن نابجا است، مگر در سه چیز: در تربیت کردن اسب، و مسابقات تیراندازى، و شوخى کردن با همسر، که اینها درست و بجا است.
۴- مدارا با همسر
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: فَدَارِهَا عَلَى کُلِ حَالٍ وَ أَحْسِنِ الصُّحْبَهَ لَهَا لِیَصْفُوَ عَیْشُکَ. (وسائل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۶۹)
همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: لَا یَحِلُّ لِلْمَرْأَهِ أَنْ تُکَلِّفَ زَوْجَهَا فَوْقَ طَاقَتِه. (مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۴۲)
برای زن جایز نیست که شوهرش را به بیش از تواناییاش مجبور کند.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَا تُمَلِّکِ الْمَرْأَهَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جَاوَزَ نَفْسَهَا فَإِنَّ ذَلِکَ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَرْخَى لِبَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیْحَانَهٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ … (بحار الأنوار ج۷۴ ص۲۳۳)
بیش از توان زن کار بر دوش او قرار نده که این، حال او را خوشتر و دل او را آسودهتر و زیبایى او را با دوامتر میکند، چه اینکه زن گل است و پهلوان نیست …
۵- رضایتمندی
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: وَیْلٌ لِامْرَأَهٍ أَغْضَبَتْ زَوْجَهَا وَ طُوبَى لِامْرَأَهٍ رَضِیَ عَنْهَا زَوْجُهَا. (بحار الأنوار ج ۸ ص ۳۱۰)
واى بر زنى که شوهرش را ناراحت کند و خوشا به حال زنى که شوهرش از او راضى باشد!
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَیُّمَا امْرَأَهٍ بَاتَتْ وَ زَوْجُهَا عَلَیْهَا سَاخِطٌ فِی حَقٍّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاهٌ حَتَّى یَرْضَى عَنْهَا. (کافی ج ۵ ص ۵۰۷)
هر زنى که بخوابد درحالى که شوهرش از وى در موردى بحقّ ناراضى است، نماز و عبادتش مقبول درگاه الهى نیست؛ مگر اینکه رضاى شوهرش حاصل شود.
اَلْبَاقِرُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَا شَفِیعَ لِلْمَرْأَهِ أَنْجَحُ عِنْدَ رَبِّهَا مِنْ رِضَا زَوْجِهَا. (بحار الأنوار ج ۷۸ ص ۳۴۵)
برای زن، هیچ شفیعی نزد پروردگارش به اندازهی رضایت شوهرش سودمندتر نیست.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَیُّمَا امْرَأَهٍ قَالَتْ لِزَوْجِهَا مَا رَأَیْتُ قَطُّ مِنْ وَجْهِکَ خَیْراً؛ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهَا. (من لا یحضره الفقیه ج ۳ ص۴۴۰)
هر زنی به شوهرش بگوید: من از تو هرگز خیری ندیدم،(ثواب) کارش از بین می رود.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: خَیْرُ نِسَائِکُمُ الَّتِی إِنْ أُعْطِیَتْ شَکَرَتْ وَ إِنْ مُنِعَتْ رَضِیَت. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص ۲۳۹)
بهترین زنان شما، آن زنی است که چون به او چیزی داده شود، سپاسگزاری کند و اگر به او چیزی داده نشود، راضی باشد.
۶- کمک به همسر
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَیُّمَا امْرَأَهٍ أَعَانَتْ زَوْجَهَا عَلَى الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ، أَوْ طَلَبِ الْعِلْمِ ،أَعْطَاهَا اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ مَا یُعْطِی امْرَأَهَ أَیُّوبَ علیه السّلام. (مکارم الأخلاق ص۲۰۱)
هر زنى که شوهرش را در کار حجّ و جهاد یا علم آموزى،کمک کند،خداوند به او همان پاداشى را میدهد که به همسر ایّوب علیه السلام داده است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَا مِنْ رَجُلٍ یُعِینُ امْرَأَتَهُ فِی بَیْتِهَا إِلَّا کَانَ لَهُ بِکُلِّ شَعْرَهٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَهُ سَنَهٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ الصَّابِرِینَ دَاوُدَ النَّبِیِّ وَ یَعْقُوبَ وَ عِیسَى علیه السّلام. (بحار الأنوار ج ۱۰۱ ص ۱۳۲)
هیچ مردى در خانه به همسرش کمک نمیکند؛ مگر آنکه در برابر هریک از موهاى بدنش یک سال عبادت روزهدارى روزهایش و شبزندهدارى شبهایش براى اوست و خداوند پاداشى همانند پاداش صابران داود پیامبر و یعقوب و عیسى، به وى عنایت میکند.
۷- آرایش و زیور
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: یَا عَلِیُّ مُرْ نِسَاءَکَ لَا یُصَلِّینَ عُطُلًا وَ لَوْ یُعَلِّقْنَ فِی أَعْنَاقِهِنَّ سَیْرا. (کافی ج ۵ ص۵۶۹)
اى على! به زنان خود دستور ده که بدون زیورآلات حتى نماز هم نخوانند؛ اگرچه در گردن خود نخ پوستى (به عنوان زینت) بیاویزند.
اَلْکَاظِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: تَهْیِئَهُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَهِ مِمَّا یَزِیدُ فِی عِفَّتِهَا. (بحار الأنوار ج ۷۶ ص۳۰۷)
آرایش مرد برای همسر، از عوامل عفّت زن است.
اَلْبَاقِرُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: النِّسَاءُ یُحْبِبْنَ أَنْ یَرَیْنَ الرِّجَالَ فِی مِثْلِ مَا یُحِبُّ الرِّجَالُ أَنْ یرى [یَرَوْا] فِیهِ النِّسَاءَ مِنَ الزِّینَهِ. (بحار الأنوار ج ۷۳ ص۱۰۱)
همانگونه که مردان دوست دارند زینت و آرایش را در زنانشان ببینند، زنان نیز دوست دارند زینت و آرایش را در مردانشان ببینند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: عَلَیْهَا أَنْ تَطَیَّبَ بِأَطْیَبِ طِیبِهَا وَ تَلْبَسَ أَحْسَنَ ثِیَابِهَا وَ تَزَیَّنَ بِأَحْسَنِ زِینَتِهَا. (کافی ج ۵ ص ۵۰۸)
بر زن است که (برای شوهرش) خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباسهایش را بپوشد، و از زیباترین زینتهایش استفاده کند.
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لِتَطَیَّبِ الْمَرْأَهُ الْمُسْلِمَهُ لِزَوْجِهَا. (بحار الأنوار ج ۱۰ ص ۱۰۰)
زن مسلمان باید خود را براى شوهرش خوشبو سازد.
۸- سازگاری
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَا غِنَى بِالزَّوْجِ عَنْ ثَلَاثَهِ أَشْیَاءَ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ زَوْجَتِهِ وَ هِیَ الْمُوَافِقَهُ لِیَجْتَلِبَ بِهَا مُوَافَقَتَهَا وَ مَحَبَّتَهَا وَ هَوَاهَا وَ حُسْنُ خُلُقِهِ مَعَهَا وَ اسْتِعْمَالُهُ اسْتِمَالَهَ قَلْبِهَا بِالْهَیْئَهِ الْحَسَنَهِ فِی عَیْنِهَا وَ تَوْسِعَتُهُ عَلَیْهَا. (بحار الأنوار ج ۷۵ ص۲۳۷)
شوهر در روابط خود با همسرش ناچار از رعایت سه چیز است: ۱- سازگاری، تا در پرتو آن موافقت، سازش و محبّت و علاقه زن را به دست آورد. ۲- خوشرفتاری با او. ۳- و با آراستن ظاهر و توسعه در زندگی دل او را به دست آورد.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: وَ لَا غِنَى بِالزَّوْجَهِ فِیمَا بَیْنَهَا وَ بَیْنَ زَوْجِهَا الْمُوَافِقِ لَهَا عَنْ ثَلَاثِ خِصَالٍ وَ هُنَّ صِیَانَهُ نَفْسِهَا عَنْ کُلِّ دَنَسٍ حَتَّى یَطْمَئِنَّ قَلْبُهُ إِلَى الثِّقَهِ بِهَا فِی حَالِ الْمَحْبُوبِ وَ الْمَکْرُوهِ وَ حِیَاطَتُهُ لِیَکُونَ ذَلِکَ عَاطِفاً عَلَیْهَا عِنْدَ زَلَّهٍ تَکُونُ مِنْهَا وَ إِظْهَارُ الْعِشْقِ لَهُ بِالْخِلَابَهِ وَ الْهَیْئَهِ الْحَسَنَهِ لَهَا فِی عَیْنِه. (بحار الأنوار ج ۷۵ ص ۲۳۷)
و زن نیز در روابط خود با شوهر سازگارش ناگزیر به رعایت سه چیز است: ۱- یکرنگی، تا همیشه و در همه حال، خوشی یا ناخوشی، خاطرش را از خود آسوده سازد. ۲- تعهّد به او، تا اگر گاهی خطایی از او سر زد در بارهاش دلسوزی کند و با او مهربان باشد. ۳- و اظهار عشق به او، با ناز و زیبایی ظاهر در دیده شوهر.
۹- اطاعت
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ مِنْ خَیْرِ نِسَائِکُمُ … الذَّلِیلَهَ مَعَ بَعْلِهَا الْمُتَبَرِّجَهَ مِنْ زَوْجِهَا الْحَصَانَ عَنْ غَیْرِهِ الَّتِی تَسْمَعُ قَوْلَه وَ تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلَا بِهَا بَذَلَتْ لَهُ مَا أَرَادَ مِنْهَا . (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص ۲۳۵)
بهترین زنان شما، زنى است که … در برابر شوهرش متواضع باشد، خودش را براى شوهرش بیاراید و از دیگران حفظ کند. از شوهرش حرف شنوى داشته باشد و امر او را اطاعت کند و در خلوت خواسته شوهرش را برآورده کند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: خَیْرُ نِسَائِکُمُ الَّتِی إِذَا دَخَلَتْ مَعَ زَوْجِهَا خَلَعَتْ دِرْعَ الْحَیَاءِ… الَّتِی إِنْ غَضِبَتْ أَوْ غَضِبَ تَقُولُ لِزَوْجِهَا: یَدِی فِی یَدِکَ لَا أَکْتَحِلُ عَیْنِی بِغُمْضٍ حَتَّى تَرْضَى عَنِّی. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص ۲۳۹)
بهترین زنان شما، زنى است که آن زمان که با شوهرش باشد، پوشش حیاء را از تن بکند … آن زنى که اگر خشم کرد و یا شوهرش خشم کند به شوهرش میگوید: دستم در دست توست (من در اختیار تو هستم) چشمم را فرو نمیبندم (نمیخوابم) تا تو از من خشنود شوى.
۱۰- قناعت
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: خَیْرُ نِسَائِکُمُ الطَّیِّبَهُ الرِّیحِ الطَّیِّبَهُ الطَّبِیخِ الَّتِی إِذَا أَنْفَقَتْ أَنْفَقَتْ بِمَعْرُوفٍ وَ إِذَا أَمْسَکَتْ أَمْسَکَتْ بِمَعْرُوفٍ فَتِلْکَ عَامِلٌ مِنْ عُمَّالِ اللَّهِ وَ عَامِلُ اللَّهِ لَا یَخِیبُ وَ لَا یَنْدَمُ. (کافی ج۵ ص۳۲۵)
بهترین زنان شما، زنی است که دارای بویی خوش و دست پختی خوب باشد. هنگامی که خرج میکند، بجا خرج کند، و هنگامی که خرج نمیکند، بجا از خرج کردن خودداری ورزد. چنین زنی، کارگزاری از کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه ناامید میشود و نه پشیمان.
۱۱- رازداری
اَللهُ تَعالى: … فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ… (نساء/۳۴)
پس، زنان درستکار، فرمانبردارند (و) به پاس آنچه خدا (براى آنان) حفظ کرده، اسرار (شوهران خود) را حفظ میکنند.
۱۲- خدمت به همسر
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: یَا عَلِیُّ لَا یَخْدُمُ الْعِیَالَ إِلَّا صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْ رَجُلٌ یُرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ. (بحار الأنوار ج ۱۰۱ ص ۱۳۲)
ای علی! به زن خود خدمت نکند، مگر صدّیق (بسیار راستگو)، یا شهید و یا مردى که خداوند خیر دنیا و آخرتِ او را بخواهد .
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَیُّمَا امْرَأَهٍ خَدَمَتْ زَوْجَهَا سَبْعَهَ أَیَّامٍ أَغْلَقَ اللَّهُ عَلَیْهَا سَبْعَهَ أَبْوَابِ النِّیرَانِ وَ فَتَحَ لَهَا أَبْوَابَ الْجِنَانِ الثَّمَانِیَهَ تَدْخُلُ مِنْ أَیِّهَا شَاءَتْ. (مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۵۴)
هر زنى هفت روز به همسرش خدمت کند، خدا هفت درِ جهنم را به روى او میبندد و هشت در بهشت را به رویش باز میکندکه از هر درى که بخواهد وارد بهشت شود.
۱۳- تکریم همسر
اَللهُ تَعالى: …وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ… (نساء/۱۹)
… و با آنان، به طور شایسته رفتار کنید!…
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إِنَّ قَوْماً أَتَوْا رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه) فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا رَأَیْنَا أُنَاساً یَسْجُدُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه) لَوْ کُنْتُ آمِراً أَحَداً أَنْ یَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَهَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا. (من لا یحضره الفقیه ج ۳ ص ۴۳۹)
جماعتى نزد رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) آمده و عرض کردند: اى پیامبر خدا! ما مردمی را دیدهایم که پارهاى بر پاره دیگرى سجده میکنند. رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) فرمود: اگر من امرکننده بودم( به فرض محال) که کسى به دیگرى سجده کند، همانا امر میکردم که زن به شوهر خود سجده کند.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: سَعِیدَهٌ سَعِیدَهٌ امْرَأَهٌ تُکْرِمُ زَوْجَهَا وَ لَا تُؤْذِیهِ وَ تُطِیعُهُ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِه. (بحار الأنوار ج ۷۳ ص ۳۵۴)
خوشا به سعادت و خوشا به سعادتِ آن زنی که شوهرش را بزرگ میدارد و به او آزار نمیرساند و همیشه از شوهرش اطاعت میکند!
۱۴- حقوق همسران
اَللهُ تَعالى: …وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ…(بقره / ۲۲۸)
…و برای زنان، حقوق شایستهای بر عهدهی مردان است، مانند حقوقی که برای مردان بر عهده آنان است…
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: یَا حَوْلَاءُ لِلْمَرْأَهِ عَلَى زَوْجِهَا أَنْ یُشْبِعَ بَطْنَهَا وَ یَکْسُوَ ظَهْرَهَا وَ یُعَلِّمَهَا الصَّلَاهَ وَ الزَّکَاهَ إِنْ کَانَ فِی مَالِهَا حَقٌّ وَ لَا تُخَالِفَهُ فِی ذَلِکَ الْخَبَرَ. (مستدرک الوسائل ج ۱۵ ص ۲۱۸)
حق زن بر شوهرش این است که او را سیر کند، لباس بپوشاند. به او یاد دهد نماز و روزه و زکات را اگر در مال زن حق زکاتی است. و زن نیز در این کارها با او مخالفت نورزد.
وَ قَالَتْ خَوْلَهُ لِرَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ )…فَمَا حَقِّی عَلَیْهِ؟ قَالَ: حَقُّکِ عَلَیْهِ أَنْ یُطْعِمَکِ مِمَّا یَأْکُلُ وَ یَکْسُوَکِ مِمَّا یَلْبَسُ وَ لاَ یَلْطِمَ وَ لاَ یَصِیحَ فِی وَجْهِکِ. قَالَتْ: فَمَا حَقُّهُ عَلَیَّ؟ قَالَ: حَقَّهُ عَلَیْکِ أَنْ لاَ تَخْرُجِی مِنْ بَیْتِهِ إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ لاَ تَصُومِی تَطَوُّعاً إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ لاَ تَتَصَدَّقِی مِنْ بَیْتِهِ إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ إِنْ دَعَاکِ عَلَى ظَهْرِ قَتَبٍ تُجِیبِیهِ. (مکارم الأخلاق ص ۲۱۸)
(زنى به نام)خوله به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) عرض کرد: …پس حق من بر او (شوهرم ) چیست؟ حضرت فرمود: حق تو این است که از هرچه میخورد به تو بدهد و از آنچه میپوشد به تو بپوشاند و سیلى به صورت تو نزند و بر سر تو فریاد نکشد. زن پرسید: پس حق او بر من چیست؟ فرمود: حق او بر تو این است که بدون اجازهی او از خانهاش خارج نشوى و بدون اجازهی او روزهی مستحبى نگیرى و از منزل او بدون اجازهاش چیزى صدقه ندهى و اگر سوار مرکب باشى و تو را بخواند اجابت کنى.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنَ لِلرَّجُلِ حَقّاً عَلَى امْرَأَتِهِ ؛إِذَا دَعَاهَا تُرْضِیهِ وَ إِذَا أَمَرَهَا لَا تَعْصِیهِ وَ لَا تُجَاوِبُهُ بِالْخِلَافِ وَ لَا تُخَالِفُهُ … (مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۴۳)
مرد حقّی بر زنش دارد (و آن حقّ این است که)، چنانچه او را صدا زند پاسخ دهد، و هنگامی که او را دستوری دهد سرپیچی نکند و پاسخ مخالف ندهد و با او مخالفت نورزد.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: حَقُّ الرَّجُلِ عَلَى الْمَرْأَهِ إِنَارَهُ السِّرَاجِ وَ إِصْلَاحُ الطَّعَامِ وَ أَنْ تَسْتَقْبِلَهُ عِنْدَ بَابِ بَیْتِهَا فَتُرَحِّبَ وَ أَنْ تُقَدِّمَ إِلَیْهِ الطَّسْتَ وَ الْمِنْدِیلَ وَ أَنْ تُوَضِّئَهُ وَ أَنْ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا إِلَّا مِنْ عِلَّهٍ. (مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۵۴)
حق مرد بر زن این است که چراغ خانه را روشن سازد؛ غذای مطبوع فراهم کند؛ و تا درخانه اش به پیشواز او برود و به او خوشامد بگوید، و تشت آب و حوله را برای او آماده کند و دست های او را بشوید؛ و بدون دلیل (عذر شرعی) مانع شوهر نسبت به نفس خودش نشود.
۱۵- آسیبهای همسرداری
۱۵-۱ – بدرفتاری
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: فَأَیُ رَجُلٍ لَطَمَ امْرَأَتَهُ لَطْمَهً، أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَالِکاً خَازِنَ النِّیرَانِ فَیَلْطِمُهُ عَلَى حُرِّ وَجْهِهِ سَبْعِینَ لَطْمَهً فِی نَارِ جَهَنَّم. (مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۵۰)
هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند عزیز و بلندمرتبه به آتشبان جهنم دستور میدهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ ضَرَبَ امْرَأَهً بِغَیْرِ حَقٍّ فَأَنَا خَصْمُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ لَا تَضْرِبُوا نِسَاءَکُمْ فَمَنْ ضَرَبَهُمْ بِغَیْرِ حَقٍّ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ. (إرشاد القلوب ج۱ ص۱۷۵)
هر مردی که همسرش را بیگناه و تقصیر بزند، من روز قیامت دشمن اویم. زنهایتان را نزنید؛ هر کس بىتقصیر آنان را بزند از خدا و رسولش نافرمانی کرده است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: لَا یَحِلُ لَهَا أَنْ تَنْظُرَ إِلَى وَجْهِهِ نَظْرَهً مُغْضِبَهً . (مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۴۳)
برای زن روا نیست که غضبناک به شوهرش بنگرد.
۱۵-۲– تهمت و سوء ظن
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَا تَقْذِفُوا نِسَاءَکُمْ فَإِنَّ فِی قَذْفِهِنَ نَدَامَهً طَوِیلَهً وَ عُقُوبَهً شَدِیدَه. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص ۲۴۹)
به زنان خود تهمت نزنید (و نسبت ناروا ندهید)، زیرا در این کار، (برای شما) پشیمانی طولانی و کیفر سختی خواهد بود.
عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَهَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَام) : إِنِّی تَزَوَّجْتُ امْرَأَهً، فَسَأَلْتُ عَنْهَا فَقِیلَ فِیهَا، فَقَالَ: وَ أَنْتَ لِمَ سَأَلْتَ؟ أَیْضاً لَیْسَ عَلَیْکُمُ التَّفْتِیشُ. (کافی ج ۵ ص ۵۶۹)
عمربن حنظله: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم : با زنى ازدواج کردم. سپس تحقیق کردم، چیزهایى دربارهاش گفته شد. امام فرمود: چرا پرس و جو کردى؟ بررسى بر شما لازم نیست.
۱۵-۳ -آزار و اذیت
اَللهُ تَعالى: …وَلَا تُمْسِکُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ … (بقره/۲۳۱)
… و آنان را برای آزار رساندن و زیان زدن نگه ندارید تا بر آنان تعدّی و ستم کنید. و هر که چنین کند، قطعاً به خود ستم کرده است…
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: وَ مَنْ کَانَتْ لَهُ امْرَأَهٌ تُؤْذِیهِ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَهً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّى تُعِینَهُ وَ تُرْضِیَهُ وَ إِنْ صَامَتِ الدَّهْرَ وَ قَامَتْ وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ أَنْفَقَتِ الْأَمْوَالَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. وَ کَانَتْ أَوَّلَ مَنْ یَرِدُ النَّارَ. ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه): وَ عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِکَ الْوِزْرِ وَ الْعَذَابِ إِذَا کَانَ لَهَا مُؤْذِیاً ظَالِما. (بحار الأنوار ج ۷۳ ص ۳۶۳)
کسی که زنی دارد که (آن زن) به او آزار میرساند، خداوند نماز و کارهای نیک زن را نمیپذیرد، تا اینکه به مرد کمک و او را راضی کند. اگر چه این زن تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند و بندگان را آزاد و داراییاش را در راه خدا انفاق کند. و این زن نخستین کسی است که وارد آتش جهنّم میشود . سپس حضرت فرمود: مرد نیز چنین گناه و عذابی دارد؛ اگربه زنش آزار برساند و (به او) ستم کند.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَیُّمَا امْرَأَهٍ آذَتْ زَوْجَهَا بِلِسَانِهَا، لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهَا صَرْفا. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص ۲۴۴)
هر زنی همسرش را با گفتار خود بیازارد، خدا هیچ عملی را از او نمیپذیرد.
۱۶- آثار همسرداری
۱۶-۱ – رحمت خداوند
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْسَنَ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ زَوْجَتِهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ مَلَّکَهُ نَاصِیَتَهَا وَ جَعَلَهُ الْقَیِّمَ عَلَیْهَا. (من لا یحضره الفقیه ج ۳ ص ۴۴۳)
خدا رحمت کند مردی را که میان خود و همسرش را اصلاح کند، زیرا خداوند اختیارش را در دست او گذاشته و او را قیم و سرپرست زن کرده است.
۱۶-۲ – پاداش
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَا مِنِ امْرَأَهٍ تَسْقِی زَوْجَهَا شَرْبَهً مِنْ مَاءٍ، إِلَّا کَانَ خَیْراً لَهَا مِنْ عِبَادَهِ سَنَهٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا وَ یَبْنِی اللَّهُ لَهَا بِکُلِّ شَرْبَهٍ تَسْقِی زَوْجَهَا مَدِینَهً فِی الْجَنَّهِ وَ غَفَرَ لَهَا سِتِّینَ خَطِیئَه. (وسائل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۷۲)
هر زنی که به شوهرش مقداری آب دهد، برای او بهتر از عبادت یک سال است که روزهایش روزه باشد و شبهایش عبادت کند. و خداوند به جای هر مقدار آبی که به شوهرش بنوشاند، شهری در بهشت برایش میسازد و شصت گناهش را میآمرزد.
۱۶-۳ – صبر
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ صَبَرَ عَلَى سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ،أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ مَا أَعْطَاهُ دَاوُدَ (عَلَیْهِ السَّلَام) عَلَى بَلَائِهِ. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص۲۴۷)
هرکس اخلاق بد زنِ خود را تحمّل کند، خداوند پاداشى همانند پاداش مصیبتهای داود (علیه السلام) را به او خواهد بخشید.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا، أَعْطَاهَا مِثْلَ ثَوَابِ آسِیَهَ بِنْتِ مُزَاحِم. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص۲۴۷)
هرزنى که اخلاق بد شوهرش را تحمّل کند، خداوند پاداشى همانند پاداش آسیه دختر مزاحم به او عطا خواهد کرد.
۱۶-۴ – رفع عذاب قبر
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: ثَلَاثٌ مِنَ النِّسَاءِ یَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ یَکُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه): امْرَأَهٌ صَبَرَتْ عَلَى غَیْرَهِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَهٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَهٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا. یُعْطِی اللَّهُ کُلَّ وَاحِدَهٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ یَکْتُبُ لِکُلِّ وَاحِدَهٍ مِنْهُنَّ عِبَادَهَ سَنَهٍ. (وسائل الشیعه ج۲۱ ص ۲۸۵)
سه گروه از زنان هستند که خداوند، عذاب قبر را از آنان بر میدارد و با فاطمه دختر محمّد (صلى الله علیه و آله) محشور میشوند: زنى که بر غیرت شوهرش شکیبایى میکند، زنى که در برابر بداخلاقى شوهرش شکیباست و زنى که مهریهاش را به شوهرش میبخشد. خداوند، به هر یک از این گونه زنان ، ثواب هزار شهید میدهد و براى هر یک از آنها، عبادت یکسال مینویسد.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَیُّمَا امْرَأَهٍ رَفَعَتْ مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا شَیْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ، تُرِیدُ بِهِ صَلَاحاً إِلَّا نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ لَمْ یُعَذِّبْه. (بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص۲۵۱)
هر زنی که در خانه شوهرش، چیزی را برای سامان دادن وضع خانه جابهجا کند، خداوند نظر (رحمت) به او میکند. و هر کس مورد نظر (رحمت) خدا قرار میگیرد، خدا عذابش نمیکند.
۱۷- مهریه
اَللهُ تَعالى: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفَاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ… (نساء/۱۹)
ای اهل ایمان! برای شما ارث بردن از زنان در حالی که خوشایند شما نیستند [و فقط به طمع به دست آوردن اموالشان پس از مرگشان با آنان زندگی میکنید] حلال نیست. و آنان را در تنگنا و فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را [به عنوان مهریه] به آنان داده اید پس بگیرید، مگر آنکه کار زشت آشکاری مرتکب شوند…
اَللهُ تَعالى: …وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ… (نساء/۲۵)
و مهریهی آنان را به طور پسندیده به خودشان بپردازید…
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: وَ مَنْ ظَلَمَ امْرَأَهً مَهْرَهَا … یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَهِ عَبْدِی زَوَّجْتُکَ أَمَتِی عَلَى عَهْدِی، فَلَمْ تَفِ لِی بِالْعَهْدِ. فَیَتَوَلَّى اللَّهُ طَلَبَ حَقِّهَا فَیَسْتَوْعِبُ حَسَنَاتِهِ کُلَّهَا فَلَا یَفِی بِحَقِّهَا فَیُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار. (بحار الأنوار ج۷ ص۲۱۴)
و هر کس مهریهی زنی را ظالمانه ندهد … روز قیامت خداوند به او گوید: ای مرد! کنیز خود را به همسری به تو دادم و از تو پیمان گرفتم، و تو به عهد خود با من وفا نکردی. پس پروردگار خود متصدّی گرفتن حق آن زن از او گردد. ولی حسنات او همه به حقّ آن زن نرسد و کسر آید، از این رو امر شود او را به دوزخ برند.
اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ أَمْهَرَ مَهْراً ثُمَّ لَا یَنْوِی قَضَاءَهُ، کَانَ بِمَنْزِلَهِ السَّارِق. (کافی ج ۵ ص ۳۸۳)
کسی که مهریهای (برای زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد، او همانند دزد است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِی أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً. (مکارم الأخلاق ص۲۰۱)
برترینِ زنانِ امّت من، خوبروترین و کم مَهریهترینِ آنان است.
۱۸- طلاق
اَللهُ تَعالى: … فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا.(نساء/۱۹)
…و اگر از آنها، (به جهتی) کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید.) چه بسا چیزی خوشایندِ شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار میدهد.
اَللهُ تَعالى: وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ … (بقره/۲۳۱)
و هرگاه زنان را طلاق دادید، بایستی تا نزدیک پایان زمان عِدّه، یا آنها را به سازگاری (در خانه) نگاه دارید و یا به نیکی رها کنید…
اَللهُ تَعالى: وَلِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ. (بقره/۲۴۱)
مردان، زنانی را که طلاق دهند به چیزی بهرهمند کنند، که این کار سزاوار مردم پرهیزکار است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَا أَحَلَّ اللَّهُ شَیْئاً أَبْغَضَ إِلَیْهِ مِنَ الطَّلَاقِ. (مستدرک الوسائل ج۱۵ ص ۲۸۰)
خداوند چیزى را که نزد او منفورتر از طلاق باشد، حلال نکرده است.
اَلرَسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: أَیُّمَا امْرَأَهٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا الطَّلَاقَ مِنْ غَیْرِ بَأْسٍ، فَحَرَامٌ عَلَیْهَا رَائِحَهُ الْجَنَّهِ.(مستدرک الوسائل ج ۱۵ ص ۲۸۰)
هر زنى که بىجهت، از شوهر خود طلاق بخواهد، بوى بهشت بر او حرام است.
سلام؛
سایت خیلی خوبی دارید. پیشنهاد می کنم موضوعاتی که در مقاله آیین همسرداری در قرآن و احادیث ارائه کردید را بیشتر توضیح دهید.
ممنونم
سلام به کاربر گرامی خانم سحر موحد؛
از اینکه مقاله آیین همسرداری در قرآن و احادیث مورد توجه و رضایت شما واقع شده است خدا را شاکریم.
نکته شما به تیم تحریریه منتقل می شود.
موفق باشید