فهرست مطالب
آداب زکات
چکیده
زکات از فروع دین و نشانِ توجه خداوند به بندگان نیازمند است. در آداب زکات، چگونگی رساندن آن به نیازمندان و آثار و احکام آن و… آمده است. در قرآن کریم، زکات همردیف نماز ذکر شده است. پیشوایان معصوم علیهم السلام به عنوان الگوهای دین، همواره اهل پرداخت زکات بودهاند.
۱- معنی و مفهوم زکات
«زکات» در لغت، به دو معنا آمده است: یکی رشد و نمو و دیگری، پاکی.(لسان العرب)
اصل زکات را به معنای رشدی که از برکت خداوند بهدست آمده، میداند. (مفردات راغب)
صدقه در اصل برای امور مستحبی و زکات در امور واجب استعمال میشود؛ اما به زکات واجب از آن جهت که صاحبش آن را از روی میل و رغبت میپردازد، صدقه نیز میگویند (مفردات راغب)
در فقه اسلامی، زکات عبارت است از: حقّ واجبی که به بخشی از اموال برخی افراد غنی و ثروتمندِ جامعه تعلق میگیرد و باید به نفع فقرا برای صرف در مصالح عمومی پرداخت شود.
۲- اهمّیّت زکات
اَللهُ تَعالی: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ… (حج/۴۱)
همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میپردازند.
اَللهُ تَعالی: فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ. (مجادله/۱۳)
پس نماز را برپا دارید و زکات بدهید.
اَللهُ تَعالی: أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ. (توبه/۱۰۴)
آیا ندانستهاند که فقط خداست که از بندگانش توبه را میپذیرد و صدقات را دریافت میکند؟ و همانا خداست که بسیار توبهپذیر و مهربان است.
اَللهُ تَعالی: وَ جَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَ أَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا. (مریم/۳۱)
و هر جا که باشم بسیار بابرکت و سودمندم قرار داده، و مرا تا زندهام به نماز و زکات سفارش کرده است.
اَللهُ تَعالی: وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَ ذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ. (بیّنه/۵)
در حالی که فرمان نیافته بودند جز آنکه خدا را بپرستند، و ایمان و عبادت را برای او از هرگونه شرکی خالص کنند، و حق گرا باشند، و نماز را برپا دارند، و زکات بپردازند؛ و این است آیین استوار و ثابت.
اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ… (کافی ج ۲ ص ۱۸)
اسلام روی پنج پايه نهاده شده است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت.
الرِّضَا علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَی: أَمَرَ بِالصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ فَمَنْ صَلَّی وَ لَمْ يُزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُهُ… (وسائل الشیعه ج ۹ ص ۲۵)
خداوند به سه کار، همراه با سه کار دیگر فرمان داده است: فرمان به نماز و زکات داده است. پس کسی که نماز بجا بیاورد ولی زکات را نپردازد، نمازش از او پذیرفته نمیشود…
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَی هَذِهِ الْأُمَّةِ شَيْئاً أَشَدَّ عَلَيْهِمْ مِنَ الزَّكَاةِ وَ فِيهَا تَهْلِكُ عَامَّتُهُمْ. (وسائل الشیعه ج ۹ ص ۲۸)
خداوند بر این امّت چیزی دشوارتر از زکات واجب نکرده است، در زکات است که خیلی از آنان به هلاکت میرسند.
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا أَدَّی أَحَدٌ الزَّكَاةَ فَنَقَصَتْ مِنْ مَالِهِ وَ لَا مَنَعَهَا أَحَدٌ فَزَادَتْ فِي مَالِهِ. (کتاب من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۱۱)
با پرداخت زکات، از ثروت کسی کم نشده است، همانطور که با خودداری از پرداخت آن، ثروت کسی زیاد نشده است.
۳- آثار زکات
3-1- پاکیزگی روح
فاطِمَةُ الزّهراءِ علیهاالسلام فِی الخُطبةِ الفَدَکیّةِ:… فَجَعَلَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ، وَ الزَّكَاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نَمَاءً فِي الرِّزْق… (بحار الانوار ج ۲۹ ص ۲۲۳)
خداوند ایمان را مایهی پاکیزگی شما از شرک قرار داد و نماز را مایهی دور شدن شما از تکبّر قرار داد و زکات را مایهی پاکیزگی نفس و افزایش روزی قرار داد.
3-2-کمال ایمان
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا عَلِيُّ سَبْعَةٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقَدِ اسْتَكْمَلَ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ وَ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ مُفَتَّحَةٌ لَهُ… أَحْسَنَ صَلَاتَهُ وَ أَدَّی زَكَاةَ مَالِه ِ… (کتاب من لا يحضره الفقيه ج ۴ ص۳۵۹)
ای علی! هر كس دارای اين هفت خصلت باشد، به کمال حقيقت ايمان رسيده است، و درهای بهشت به روی او باز گرديده… نماز خود را با وجه نيكویی ادا کند، و زكات مال خود را بدهد…
3-3- تقویت برادری
اَللهُ تَعالی: فَإِنْ تَابُوا وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ. (توبه/۱۱)
پس اگر [از پیمان شکنی، قطع رحم، کفر و شرک] توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات بپردازند، برادران دینی شمایند؛ و ما آیات خود را برای گروهی که [واقعیات را] میدانند، به صورتهای گوناگون بیان میکنیم.
3-4- تقویت بنیان دینی مردم
اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَنَّ عِلَّةَ الزَّكَاة… فِي أَمْوَالِكُمْ إِخْرَاجُ الزَّكَاة… الْحَثِ لَهُمْ عَلَی الْمُوَاسَاةِ وَ تَقْوِيَةِ الْفُقَرَاءِ وَ الْمَعُونَةِ لَهُمْ عَلَی أَمْرِ الدِّين… (کتاب من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۸)
همانا دلیل پرداخت زکات… تشويق اغنيا به مواسات، و تقويت فقرا را در پی میآورد، و ايشان را در كار دين نيرومند میسازد.
3-5- فرو نشاندن خشم خدا
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الزَّكَاةُ قَنْطَرَةُ الْإِسْلَامِ فَمَنْ أَدَّاهَا جَازَ الْقَنْطَرَةَ وَ مَنْ مَنَعَهَا احْتَبَسَ دُونَهَا، وَ هِيَ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّب… (امالی طوسی ص ۵۲۲)
زكات پل اسلام است؛ هر كس ادا كرد از پل بگذرد و هر کس آن را منع کند، به سبب آن محبوس است و زکات خشم پروردگار را خاموش میکند.
3-6- محبوب شدن نزد خدا
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ:… وَ أَنَّ أَحَبَ النَّاسِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی أَسْخَاهُمْ كَفّاً وَ أَسْخَی النَّاسِ مَنْ أَدَّی زَكَاةَ مَالِهِ وَ لَمْ يَبْخَلْ عَلَی الْمُؤْمِنِينَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ فِي مَالِهِ. (وسائل الشیعه ج ۹ ص ۱۲)
محبوبترین مردم پیش خداوند، سخاوتمندترین آنهاست و سخاوتمندترین فرد کسی است که زکات مالش را بپردازد و در مورد واجب مالی خودش، نسبت به مؤمنان بخل نداشته باشد.
3-7- درمان بخل
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ أَدَّی الزَّكَاةَ… فَقَدْ وُقِيَ مِنَ الشُّحِ. (مستدرك الوسائل ج ۷ ص ۳۲)
هر كس زكات مال خود را بپردازد… قطعاً از بخل حفظ شده است.
3-8- خشنودی خدا
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً بَعَثَ إِلَيْهِ مَلَكاً مِنْ خُزَّانِ الْجَنَّةِ فَيَمْسَحُ صَدْرَهُ وَ يُسَخِّي نَفْسَهُ بِالزَّكَاة. (بحار الانوار ج ۹۳ ص ۱۹)
هر گاه خداوند خير بندهای را بخواهد، فرشتهای از خزانهدارانِ بهشت را میفرستد تا سینه او را مسح کند و قلب او را برای پرداخت زکات سخاوتمند سازد.
3-9- اصلاح جامعه
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لَا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا لَمْ يَتَخَاوَنُوا وَ أَدَّوُا الْأَمَانَةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ ابْتُلُوا بِالْقَحْطِ وَ السِّنِينَ. (بحار الانوار ج ۷۲ ص ۱۷۲)
امّت من تا وقتی که خیانت نکنند و امانتها را ردّ کنند و زکات را بپردازند، در خیر و سعادت خواهند بود؛ ولی هرگاه که چنین نکنند، به قحطی و خشكسالی طولانی دچار خواهند شد.
3-10- آمرزش گناهان
اَللهُ تَعالی: وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ. (مائده/۱۲)
و خدا به آنان فرمود: همانا من با شمایم، اگر نماز را برپا دارید و زکات بپردازید و به پیامبرانم ایمان آورید و آنان را تقویت و یاری کنید و به خدا وامی نیکو دهید، به تحقیق گناهانتان را محو میکنم.
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الزَّكَاةُ تُذْهِبُ الذُّنُوب. (کافی ج ۲ ص ۱۹)
زکات، گناهان را از بین میبرد.
3-11- افزایش روزی
اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: يَا جَابِرُ… الزَّكَاةُ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ.. . (بحار الأنوار ج ۷۵ ص۱۸۳)
ای جابر(جابر بن يزيد جعفی)… زكات موجب افزايش روزی است.
3-12- حفظ اموال
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ دَاوُوا مَرْضَاكُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ مَا تَلِفَ مَالٌ فِي بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ إِلَّا بِمَنْعِ الزَّكَاةِ. (ثواب الاعمال ص۴۶)
اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید و بیماران خود را با دادن صدقه مداوا کنید. به درستی که هیچ مالی در بیابان و در دریا از بین نرفت، مگر آنکه زکات آن داده نشده است.
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: دَاوُوا مَرْضَاكُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاة. (بحار الانوار ج ۱۰ ص ۹۹)
بیماران خود را با صدقه مداوا کنید، و اموالتان را هم با پرداخت زکات حفظ کنید.
3-13- دفع بلا
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ اللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لَا يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَی تَرْكِ الصَّلَاةِ لَهَلَكُوا وَ إِنَّ اللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُزَكِّي مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لَا يُزَكِّي وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَی تَرْكِ الزَّكَاةِ لَهَلَكُوا،… (کافی ج ۲ ص ۴۵۱)
خداوند به واسطهی نمازگزاران شیعه، بلا را از شیعیانی که نماز نمیخوانند دفع میکند، و اگر همه نماز را ترک کنند، هلاک خواهند شد. و خداوند به خاطر زکاتپردازان شیعه، بلا را از کسانی که زکات نمیدهند، دفع میکند و اگر همه زکات را ترک کنند، نابود خواهند شد…
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ:… وَ إِنَّ اللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُزَكِّي مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لَا يُزَكِّي وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَی تَرْكِ الزَّكَاةِ لَهَلَكُوا… وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ {وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعالَمِينَ» فَوَ اللَّهِ مَا نَزَلَتْ إِلَّا فِيكُمْ وَ لَا عَنَی بِهَا غَيْرَكُمْ.} (بقره/۲۵۱) (کافی ج ۲ ص ۴۵۱)
و همانا خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات میدهند، انواع بلاها را از سایر مردم دفع میکند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود میشدند… و اين است گفتار خدای عزیز و بلندمرتبه: {و اگر خداوند برخی از مردم را به وسيلهی برخی ديگر دفع نمیكرد، قطعاً زمين تباه میگرديد. ولی خداوند نسبت به جهانيان تفضّل دارد.} فرمود: به خدا سوگند! اين آيه جز در بارهی شما (شیعیان) نازل نگشته، و ديگری جز شما از آن مقصود نيست.
3-14- رحمت الهی
اَللهُ تَعالی: وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ الَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ. (اعراف/۱۵۶)
و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است، پس به زودی آن را برای کسانی که [از شرک، کفر، بت پرستی و ارتداد] میپرهیزند و زکات میپردازند و به آیات من ایمان میآورند، مقرّر و لازم میدارم.
3-15- گره گشایی
اَللهُ تَعالی: فَأَمَّا مَنْ أَعْطَیٰ وَاتَّقَیٰ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَیٰ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَیٰ. (لیل/۵-۷)
اما کسی که [ثروتش را در راه خدا] انفاق کرد و پرهیزکاری پیشه ساخت و وعده نیکوتر را [که وعده خدا نسبت به پاداش انفاق و پرهیزکاری است] باور کرد؛ پس به زودی او را برای راه آسانی [که انجام همهی اعمال نیک به توفیق خداست] آماده میکنیم.
3-16- فقر زدایی
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ وَ اللَّهُ تَعَالَی [جَدُّهُ] سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِك. (نهج البلاغه حکمت ۳۳۴)
همانا خدای سبحان روزی فقراء را در ثروت اغنيا واجب کرده، پس فقيری گرسنه نمیماند، جز با منع ثروتمند و خداوند تعالی گرسنگی فقيران را از ثروتمندان بازخواست خواهد كرد.
3-۱۷- نزدیکی به خدا
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: ثُمَ إِنَ الزَّكَاةَ جُعِلَتْ مَعَ الصَّلَاةِ قُرْبَاناً لِأَهْلِ الْإِسْلَام. (کافی ج ۵ ص ۳۷)
زكات را نيز مانند نماز وسيلهی تقرّب مسلمانان به خداوند قرار داده اند.
۴- آثار عدم پرداخت زکات
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ:… مَا مِنْ مَالٍ يُصَابُ إِلَّا بِتَرْكِ الزَّكَاةِ. (کافی ج ۳ ص ۵۰۵)
هيچ مالی دچار آفت نمیشود، جز در اثر ترك زكات.
۵- حکمت زکات
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّمَا وُضِعَتِ الزَّكَاةُ اخْتِبَاراً لِلْأَغْنِيَاءِ وَ مَعُونَةً لِلْفُقَرَاءِ وَ لَوْ أَنَ النَّاسَ أَدَّوْا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ مَا بَقِيَ مُسْلِمٌ فَقِيراً مُحْتَاجاً وَ لَاسْتَغْنَی بِمَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ وَ إِنَّ النَّاسَ مَا افْتَقَرُوا وَ لَا احْتَاجُوا وَ لَا جَاعُوا وَ لَا عَرُوا إِلَّا بِذُنُوبِ الْأَغْنِيَاءِ وَ حَقِيقٌ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَمْنَعَ رَحْمَتَهُ مَنْ مَنَعَ حَقَّ اللَّهِ فِي مَالِه،… (کتاب من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۷)
همانا كه زكات برای آزمايش اغنيا، و كمك به فقرا وضع شده است، و اگر مردم زكات اموال خود را میپرداختند، هيچ مسلمانی فقير و محتاج نمیماند، و هر آينه با سهمی كه خدای عزیز و بلندمرتبه برای او مقرّر فرموده است مستغنی میشد، و مردم فقير و محتاج و گرسنه و برهنه نشدهاند، مگر به علت گناهان اغنيا و خدای عزیز و بلندمرتبه را سزاوار است كه رحمت خود را از كسی كه حقّ خدا در مال خود را بازداشته است، بازدارد…
۶- انواع زکات
۶-۱- زکات فطره
سُئِلَ اَلصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: {قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی.}(اعلی/14) قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَةَ فَقِيلَ لَهُ {وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی.}(اعلی/15} قَالَ خَرَجَ إِلَی الْجَبَّانَةِ فَصَلَّی.(کتاب من لا یحضره الفقیه ج ۱ ص ۵۱۰)
از امام صادق (عليه السّلام) تفسير اين آيه را سؤال كردند كه خداوند عزیز و بلندمرتبه میفرمايد: (رستگار شد كسی كه زكات داد) آن حضرت فرمود: مراد كسی است كه زكات فطره را از مال خود بيرون كرد. سؤال شد: {و ذكر نام پروردگار خود كند و نماز بجا آورد} مراد چيست؟ فرمود: آنكه به صحرا و دشت (ذكر گويان) بيرون شود و نماز عيد كند.
۶-۲- زکات علم
اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْعِلْمِ أَنْ تُعَلِّمَهُ عِبَادَ اللَّهِ. (کافی ج ۱ ص ۴۱)
زكات علم، اين است كه آن را به بندگان خدا بياموزی.
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِه. (غرر الحکم ص ۳۹۱)
زكات علم، عطای آن است به مستحقّ آن و وادار کردن نفس در عمل كردن به آن.
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ. (تصنیف غرر ص ۴۴)
زكات علم، پراكنده كردن آن است.
اَلرَسُولُ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: زَكَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِيمُهُ مَنْ لَا يَعْلَمُهُ.(عدة الداعی ص ۷۲)
زكات دانش، اين است كه آن را به كسی كه نمیداند، بياموزی.
۶-۳- زکات مال
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْمَالِ الْإِفْضَال. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات مال، بخشندگی است.
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْيَسَارِ بِرُّ الْجِيرَانِ وَ صِلَةُ الْأَرْحَام. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات توانگری (و فراخی روزی)، نيكی كردن به همسايگان است و رسيدن به خويشاوندان.
۶-۴- زکات آبرو
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْجَاهِ بَذْلُه. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات آبرو، بخشش آن است.
۶-۵- زکات قدرت
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْقُدْرَةِ الْإِنْصَاف. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكاة توانایی، انصاف (با مردم) است.
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: الْعَفْوُ زَكَاةُ الْقُدْرَة. (تصنیف غرر ص ۳۴۲)
عفو و در گذشتن، زكات قدرت است.
۶-۶- زکات زیبایی
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْجَمَالِ الْعَفَاف. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات جمال، (زيبایی صورت) عفاف است.
۶-۷- زکات پیروزی
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الظَّفَرِ الْإِحْسَان. (غررالحکم ص ۳۹۰)
زكات پيروزی، احسان است.
۶-۸- زکات سلامت بدن
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الْبَدَنِ الْجِهَادُ وَ الصِّيَام. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات بدن، جهاد و روزه است.
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الصِّحَّةِ السَّعْيُ فِي طَاعَةِ اللَّه. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات سلامتی بدن، سعی كردن در فرمانبرداری خداست.
۶-۹- زکات شجاعت
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ الشَّجَاعَةِ، الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّه. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات شجاعت، جهاد كردن در راه خداست.
۶-۱۰- زکات فرمانروایی
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ السُّلْطَانِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوف. (غرر الحکم ص ۳۹۰)
زكات سلطنت و پادشاهی، رسيدن به فرياد ستمديدهی بيچاره است.
۶-۱۱- زكات نعمتها
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: زَكَاةُ النِّعَمِ اصْطِنَاعُ الْمَعْرُوف. (غررالحکم ص ۳۹۰)
زكات نعمتها احسان كردن است.
اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِخْرَاجُ الزَّكَاةِ… مَعَ مَا فِي ذَلِكَ مِنْ أَدَاءِ شُكْرِ نِعَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ الطَّمَعِ فِي الزِّيَادَةِ مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الزِّيَادَةِ وَ الرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ لِأَهْلِ الضَّعْفِ،… (کتاب من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۸)
اضافه بر اين، پرداختن زكات ادای شكر نعمتهای خدای عزیز و بلندمرتبه، و اميد بستن به آن افزایشی است كه در اثر شُكر در مال پديد می آيد. به علاوه آن فزونی كه از طبيعت زكات به مال عايد میشود، مضافا به رأفت و رحمتی كه از اين رهگذر شامل حال ضعفا میشود.
۶-۱۲- زکات اعضای بدن
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: عَلَی كُلِّ جُزْءٍ مِنْ أَجْزَائِكَ زَكَاةٌ وَاجِبَةٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ عَلَی كُلِّ شَعْرَةٍ بَلْ عَلَی كُلِّ لَحْظَةٍ فَزَكَاةُ الْعَيْنِ النَّظَرُ بِالْعَبْرَةِ وَ الْغَضُّ عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَا يُضَاهِيهَا وَ زَكَاةُ الْأُذُنِ اسْتِمَاعُ الْعِلْمِ وَ الحِكْمَةِ وَ الْقُرْآنِ وَ فَوَائِدِ الدِّينِ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ وَ النَّصِيحَةِ وَ مَا فِيهِ نَجَاتُكَ بِالْإِعْرَاضِ عَمَّا هُوَ ضِدُّهُ مِنَ الْكَذِبِ وَ الْغِيبَةِ وَ أَشْبَاهِهَا وَ زَكَاةُ اللِّسَانِ النُّصْحُ لِلْمُسْلِمِينَ وَ التَّيَقُّظُ لِلْغَافِلِينَ وَ كَثْرَةُ التَّسْبِيحِ وَ الذِّكْرِ وَ غَيْرِهِ وَ زَكَاةُ الْيَدِ الْبَذْلُ وَ الْعَطَاءُ وَ السَّخَاءُ بِمَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْكَ بِهِ وَ تَحْرِيكُهَا بِكِتْبَةِ الْعُلُومِ وَ مَنَافِعَ يَنْتَفِعُ بِهَا الْمُسْلِمُونَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ تَعَالَی وَ الْقَبْضُ عَنِ الشُّرُورِ وَ زَكَاةُ الرِّجْلِ السَّعْيُ فِي حُقُوقِ اللَّهِ تَعَالَی مِنْ زِيَارَةِ الصَّالِحِينَ وَ مَجَالِسِ الذِّكْرِ وَ إِصْلَاحِ النَّاسِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ وَ الْجِهَادِ وَ مَا فِيهِ صَلَاحُ قَلْبِكَ وَ سَلَامَةُ دِينِكَ… (بحار الانوار ج ۹۳ ص ۷)
بر هر جزء از اجزای تو و بر هر عضو از اعضای تو، زكاتی از طرف خدای عزیز و بلندمرتبه واجب است، و حقّی است لازم، بلكه بر هر موی بدن تو و بر هر نظر كردن تو، زكاتی است مقرّر و ثابت. پس زكات چشم، نظر كردن است بر مخلوقات، و عبرت گرفتن از آنها و فرو بستن او است از هر چه حرام است و از هر چه باعث شهوت نفس است. زكات گوش، گوش كردن هر چيزی است كه فايده آخرت در شنيدن او باشد. مثل قرآن و حكمت و وعظ و نصيحت، و گوش نكردن هر چه نجات آخرت در گوش نكردن او باشد، مثل دروغ و بهتان و مثل اینها. و زكات زبان، نصيحت كردن مسلمانان است و بيدار كردن و به راه آوردن غافلان، و بسيار كردن تسبيح و ذكر الهی به دل و زبان. و زكات دست، احسان و بخشش كردن است بر ارباب فقر و حاجت، به آنچه خداوند عالم كرامت فرموده است. و حركت دادن او است به نوشتن كتابهای علمی و نوشتن چيزی كه به وسيلهی آن در بندگی خدای تعالی نفعی عايد مسلمانان شود. و به سبب آن نوشته، بندگان خدا را از عملهای بد، امتناع کنند و از شرور و آفات دنيوی و اخروی، منزجر شوند. و زكات پا، رفتن به جايی است كه رضای الهی متعلّق به او باشد، مثل رفتن به دیدار صالحان و رفتن به مجالس ذكر و برای برقراری صلح ميان مسلمانان، و صله رحم و برای كارزار با كفّار در راه خدا و آنچه در آن صلاح دنيا و دین او باشد.
۷- موارد مصرف زکات
اَللهُ تَعالی: إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقَابِ وَ الْغَارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ. (توبه/۶۰)
صدقات(زکات)، فقط ویژه نیازمندان و تهیدستان [زمین گیر] و کارگزاران [جمع و پخش آن] و آنانکه باید [به خاطر تمایل به اسلام] قلوبشان را به دست آورد، و برای [آزادی] بردگان و [پرداخت بدهی] بدهکاران و [هزینه کردن] در راه خدا [که شامل هر کار خیر و عام المنفعه میباشد] و در راه ماندگان است؛ [این احکام] فریضهای از سوی خداست، و خدا دانا و حکیم است.
۸- ترک زکات
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: السُّرَّاقُ ثَلَاثَةٌ مَانِعُ الزَّكَاةِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّسَاءِ وَ كَذَلِكَ مَنِ اسْتَدَانَ وَ لَمْ يَنْوِ قَضَاءَهُ. (خصال ج ۱ ص ۱۵۳)
دزدها بر سه دسته اند: كسی كه زكات خود را ندهد، كسی كه مِهریهی زنها را بر خود حلال داند و رد نكند و كسی كه قرض كند و قصد پس دادن ندارد.
۹- سرزنش عدم دریافت زکات
اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: تَارِكُ الزَّكَاةِ وَ قَدْ وَجَبَتْ لَهُ كَمَانِعِهَا وَ قَدْ وَجَبَتْ عَلَيْهِ.(ثواب الاعمال ص۲۳۶)
كسی كه گرفتن زكات (به خاطر نياز شديدی كه دارد) برای او واجب است، ولی از گرفتن آن خودداری میكند، به منزله كسی است كه از پرداخت زكات واجب سر باز میزند.















ثبت دیدگاه